Det tryggeste skråplanet en kan havne på?

Publisert 04.09.2014 av Espen Halvorsen Bjørgan. Endret 04.09.2014.

Hver tirsdag i sommerhalvåret arrangeres det en regatta i Bodø. Nettopp ble med ut på en av dem.

Hardt vær
Selv om skipperen mener at vinden i Bodø er oppskrytt så det ut som om det skulle gå galt med flere båter under regattaen.

Klokken er fem på en tirsdag, og i andreetasjen på Molostua i Bodø vrimler det av seilentusiaster som skal være med på ukens tirsdagsregatta, arrangert av Bodø Seilforening.

- Jeg skal finne en båt som har plass til deg, sier styreleder Oddgeir Strømsnes i foreningen før han går seg en runde.

Fakta:
 

Styrbord og babord er båtspråk for høyre og venstre.

1 knop tilsvarer 1,85 km/t.

Tirsdagsregattaen arrangeres fra slutten av april til starten av oktober, med en pause midt på sommeren.

Trykk her for mer informasjon om tirsdagsregattaen.

Seilende prest
Like etter kommer han tilbake sammen med sokneprest Bernt Aanonsen. Han har seilt siden barndommen, og har eid seilbåt i Bodø de siste 15 årene.

- Jeg deler den med en kompis. Det er derfor den heter "Split", forteller han.

Så er det på tide med informasjonsmøte for oppmøtte skippere og mannskap. Løypen forklares, båtene skal runde tre punkter, de to første skal passeres på babord side, den siste på styrbord.

På vei ned til båten forklarer skipperen hvordan løpet foregår.

- Vi starter på en linje mellom en bøye vi har lagt ut og starteren som står på land. Det beste er å starte så en får vinden fra styrbord, for da har en forkjørsrett, forteller han.

En ungarer mønstrer på
I dag ser det ut til å bli tynt med mannskap ombord i båten. Så langt er det bare ungarske Krisztina Czinki som har møtt opp.

- Jeg har vært med på tre eller fire regattaer så langt. Også var jeg med på et seilkurs i mai, sier hun.

Etter en rask telefon fra skipperen blir det klart at sønnen til medeieren av båten også blir med ut. Han er der like etter og finner frem redningsvester til alle ombord.

- Det farligste er om bommen treffer deg i hodet og du faller på sjøen. For da mister du bevisstheten, sier Magnus Sivertsen Sørvig.

Se lydbildeserie: Fra Molostua, via en regatta, og tilbake til Molostua igjen.

Skipper fra Mandal

Med alle mann ombord er det på tide å gjøre båten klar til regattaen. Motoren brukes frem til fire minutter før start.

Klokken 18 starter den første puljen. Ti minutter etter starter skipper Aanonsen klokken og vår regatta er også i gang.

- Jeg har seilt siden jeg var femten år og bodde i Mandal, sier han mens vi seiler ut mot første passeringspunkt, et fyr.

En litt større seilbåt passerer oss på babord side, og tar vinden vår.

- Blir en liggende på siden av en båt, eller bak båten, tuller den med vinden. Da får ikke vi skikkelig fremdrift, forklarer Bernt.

Så kom vinden
Selv etter at vi har kommet ut av den dårlige luftstrømmen fra båten som kjørte forbi oss går det ikke spesielt raskt. Instrumentene ombord viser en hastighet på 3,5 knop. Vinden blåser 5 knop. Skipperen guider den relativt ferske Krisztina gjennom stramming og slakking av storseilet.

Så tar vinden seg opp.

- Nå tror jeg kanskje vi trenger hjelp av journalisten også, sier Magnus.

- Opp på babord side og ri, roper skipperen.

Like etter sitter jeg på på babord side av båten med begge benene dinglende over rekken sammen med Krisztina, mens båten ligger godt over mot styrbord.

Regatta 3
Et liv på skrå

- Det farligste er om bommen treffer deg, mener Magnus Sivertsen Sørvig.


Dukk!

- Det virker verre enn det er. Vi har en kjøl som veier like mye som en bil hengende under båten, så vi bikker ikke, forteller Magnus i et forsøk på å berolige oss.

Vi passerer fyret, og plutselig blir det travelt igjen.

- Kom tilbake hit, dukk for bommen, og gå ut på styrbord side, roper skipperen.

Bommen kommer fykende i en voldsom fart, og plutselig ligger båten over andre veien. Vi forsøker å komme oss ut på siden av båten, noe som nå er blitt en klatretur.

Når vi endelig er kommet dit forteller Krisztina at hun har seilt endel i sommer, men at det ikke var slike bølger da.

En våt opplevelse

- Jeg seilte en del på en innsjø hjemme i Ungarn. Men der er det ikke slike bølger, eller så mye vind, sier hun.

Plutselig slår en bølge over båten, og vi blir begge to gjennomvåte. Både skipperen og Magnus ler godt.

Så runder vi den andre markøren, og det var det samme styret en gang til. Tilbake til midten av båten, dukk for bommen, klatre opp på babord side igjen. Begge føtter dingler ut over rekken mens Magnus drar i alle mulige tau.

Like etter runder vi den siste markøren og setter kursen inn mot havnen igjen. Vi har seilt i 80 minutter, og skipperen er spent på resultatet.

Regatta 2
Skipper og mannskap

Fra venstre: Magnus Sivertsen Sørvig, Bernt Aanonsen og Krisztina Czinki.



- De vinner slaget, men ikke krigen
- Vi seiler med et handicapsystem der sluttiden din blir ganget med handicapet til båten for å avgjøre den endelige tiden, forteller han, og registrerer at det i vår pulje er to båter bak oss.

- Se de to der fremme som ligger og småsloss. Den ene prøver å presse den andre, men begge taper på det ettersom det er flere båter i puljen. En av dem kommer til å vinne slaget, men ingen av dem vinner krigen, sier han med et smil.

Etter målgang rigges båten ned, og turen bærer tilbake til Molostua for kaffe og kjeks. Magnus har det travelt, og drar rett hjem. Krisztina stikker såvidt hodet innom før også hun drar hjemover til en varm dusj etter kaldusjen ute på sjøen.

Torsk til middag
Praten går løst mellom deltakerne, og skipperen som virket til å ha et så sterkt konkurranseinnstinkt tidligere forteller om andre gleder ved seillivet.

- Seiling er så mye. Forrige tirsdag kom vi hjem fra en ukes seiltur langs kysten. Det er godt å bare dra ut. Hive ut snøret og dra opp en fersk torsk til middagen.

Men konkurransene liker han også. Av flere grunner.

- Jeg synes det er gøy med konkurransene. Det er også den beste måten å lære seiling på. Det å seile er ikke så vanskelig for folk flest, men det å seile godt er noe annet, sier han.

Hvem som helst kan være med
- Her får du muligheten til å gå ut med i en båt med erfarne folk, og det lærer du mye av. Det er en enorm mestringsfølelse å gå ut med erfarne folk som hjelper deg til å seile raskere. Du lærer raskt at båten din klarer mer enn det du trodde den gjorde fra før.

Og det er åpent for hvem som helst, enten en har båt eller ikke.

- Det var ledige plasser på flere båter i dag, selv om det bare var elleve båter til start. Normalt ligger det rundt 16 båter, men vi har vært oppe i 20 også, sier han og avslutter med å trekke frem det sosiale aspektet.

- Etter løpet sitter vi her og prater om alt og ingenting, og det miljøet betyr mye for folk. Her er det alltid noen som vet noe eller stiller opp for å hjelpe til med det som trengs.