Barnepsykolog advarer: Kan gi ufordragelige unger

Publisert 30.11.2016 av Benjamin B. Diseth.

Gavene i pakkekalenderen er dyrere enn noen gang. Konsekvensene kan bli uhyggelige. 

ADVARER:
Barnepsykolog Willy-Tore Mørch advarer mot dyre kalendergaver til ungene.

Barnepsykolog Willy-Tore Mørch, stiller seg kritisk til den voksende ordningen om ferdiglagde, dyre pakkekalendere.

- Foreldre bør lære barna sine å gi, ikke bare å få. Barn som blir bortskjemt på denne måten kan i verste fall utvikle ufordragelige personligheter, påpeker Mørch alvorlig.
I år handler det norske folk pakkekalendere for til sammen 1,2 milliarder kroner, med et gjennomsnitt på 307 kroner per kalender.

Kan svekke relasjon mellom barn og forelder

Barnepsykologen mener at et så sterkt fokus på det materielle kan føre til kravstore barn med for høye forventninger. Han foreslår en kalender der hver enkelt luke består av morsomme aktiviteter mellom barn og voksen, som f. eks. snøhulebygging.
Ekstremt populære kalendere

På The Body Shop i Bodø koster pakkekalenderne alt mellom 1199 kroner og 1799 kroner. Daglig leder Ingrid Simonsen forventer at alle blir utsolgt før

The Body Shop:
The Body Shop:
Ingrid Simonsen er storfornøyd med produktet.

desember, og mener selv at prisene er innenfor rimelighetens grenser.
- Det passer like fint for alle mellom 12 og 30 år. Ikke minst sparer du mye tid, og sannsynligvis litt penger. Med tanke på verdien av innholdet, skjønner jeg godt at folk velger denne løsningen, forteller Simonsen.
Ikke for pengenes skyld

Craig Alibones sjokoladekalendere er vel så populære, og allerede helt utsolgt. Han forklarer at det er to sjokolader i hver luke, ideen bak er at barn og voksne skal ha sjansen til å nyte den sammen.
- For meg er det viktig at folk får glede av kalenderen. Det er hyggelig at det selger

Craig Alibone:
Craig Alibone:
Ikke for pengenes skyld.

bra, men dette gjør jeg ikke for pengene, sier mannen fra Leicester.
Julaften hver dag

Jula er en travel tid, og mange ser på ferdigpakkede julekalendere som en gyllen mulighet for å spare både tid og energi. Det økende fokuset på dyre presanger, gjør at særskilt barn forventer stadig finere ting i kalenderen.
Willy-Tore Mørch utdyper at det er viktig julaften forblir julaften for barn.
- Om de skal få dyre pakker daglig opp mot jul, forsvinner meningen med tradisjoner av denne typen, avslutter psykologen.