Å stoppe opp og puste

Publisert 07.12.2016 av Victoria Finstad. Endret 07.12.2016.

For å koble av fra en stressende hverdag, for å komme seg tilbake etter utbrenthet, for å forhindre utmattelse. Medisinsk Yoga Nord har timer som passer for alle.

AVSLAPPET: Instruktøren sørger for en behagelig atmosfære i lokalet.
 

En varm og behagelig luft gir ansiktet mitt en etterlengtet klem idet jeg kommer inn fra bitende vinterluft, inn hos Medisinsk Yoga Nord. En behagelig og beroligende duft fyller rommet, sylindre med lyskuler står i hvert hjørne og spottene i taket er dust dempet. Utover hele gulvet ligger tykke, hvite pleddlignende matter. Oppå hver matte ligger en lilla hodepute, en lysere lilla rispute og et sammenbrettet, hvitt fleecepledd. Atmosfæren kunne ikke vært mer avslappende.

På den lengste veggen i rommet, vis á vis inngangsdøren, står et høyt, svart stativ med to gullfargede gonger på. Til venstre henger to tykke gardiner foran en adskilt del av rommet. Det er der inne duften kommer fra. Hyller fylt av varer. Organisk te og sjokolade i skjønn forening.

GONGER: Disse brukes til gongbad, som er et av tilbudene Medisinsk Yoga Nord har.
GONGER: Disse brukes til gongbad, som er et av tilbudene Medisinsk Yoga Nord har.
 

Ulike mennesker, ulike tilbud
En dame går rundt i rommet og ordner til. Det skal snart være en yogatime mot stress, utmattelse og utbrenthet her. Medisinsk yoga for å roe ned kropp og sinn. Hun gjør klar en liten høyttaler og en iPad med musikk på. Hun tar meg deretter med inn bak de tykke gardinene, hvor vi setter oss ned på et bord. På den borterste enden står det kopper opp ned på en duk, og en skål med teposer. Ved siden av står et stort fruktfat fylt med mandariner.

ENGASJERT INSTRUKTØR: Trude Odrun Skarestad tar arbeidet sitt på alvor, og er opptatt av at stress må ut av folks hverdag.
ENGASJERT INSTRUKTØR: Trude Odrun Skarestad tar arbeidet sitt på alvor, og er opptatt av at stress må ut av folks hverdag.
 

Trude Odrun Skarestad forteller at de hos Medisinsk Yoga Nord driver med mye

forskjellig. Selv leder hun to kurs kalt "Fri fra stress" og "Medisinsk yoga mot stress, utbrenthet og utmattelse". Ellers har de tilbud for gravide, for barn, for mor og barn sammen, de tilbyr enkelttimer og en rekke varianter av yoga.

- Medisinsk yoga, som jeg er instruktør i, kommer opprinnelig fra Kundalini-yoga, men er videreutviklet fra det, smiler Skarestad blidt. Stemmen er rolig, fattet og forståelsesfull.

Må ha kompetanse innen helsefag
Videre forteller hun at medisinsk yoga opprinnelig startet i Sverige på slutten av 90-tallet, og at det er gjort forskning på denne formen for terapi. Det er terapeutiske øvelser som har vist god effekt. Faktisk har mange leger, psykologer og psykiatere inkludert yoga i behandlingen sin av pasienter.

- Det som er med medisinsk yoga, er at du må ha en viss kompetanse. Du må være helsepersonell for å være instruktør i det. Det må du ikke med Kundalini og noen av de andre formene, forklarer Skarestad.

For det er viktig at instruktøren vet hva hun driver med. Skarestad, som selv er psykiatrisk sykepleier, forteller at stress alltid begynner i hjernen, selv om det kanskje er i skuldermuskulaturen du kjenner det først. Det som reagerer først, er det sympatiske nervesystemet. Dette er en del av det autonome nervesystemet, altså det du ikke kan kontrollere selv.

Dette nervesystemet består av to deler. Det sympatiske og det parasympatiske nervesystemet. Det sympatiske systemet er kroppens gass, som sørger for fart, handling og hurtighet. Det parasympatiske nervesystemet står for hvile, ettertanke, ro og søvn.

Skarestad forteller at det er viktig å ha en balanse mellom disse to, slik at den ene ikke overstyrer. Det er for mye aktivitet i det sympatiske nervesystemet som forårsaker stress.

- De gruppene jeg har, har fokus på dette med stress. Det er mange som er plaget av stress. Det er mye stress i samfunnet vårt, rett og slett. Noen har så mye stress i kroppen at de har mistet både søvn og konsentrasjon og alt, sier Skarestad alvorlig.

Hun forteller smilende at tilbakemeldingene hun får på sine kurs, dreier seg om akkurat det. Kursdeltakerne opplever å få søvn og konsentrasjon tilbake, i tillegg til mer energi.

- Det er veldig artig å høre. Men man trenger ikke å ha plager eller symptomer for å komme hit. Noen kommer bare for å roe ned og komme seg ut av det daglige, smiler hun.

Å øve på å puste riktig
Det Skarestad legger stor vekt på i sine kurs er pusten. Det er kundaliniyogaens viktigste verktøy, og har blitt videreført til medisinsk yoga på grunn av sine mange fordeler. Hun forklarer at med mye stress i kroppen puster man bare øverst og unnlater å bruke hele lungen. Bare den øverste delen. Det kan føre til enda mer stress, vondt i skuldre, nakke og rygg og dårlig sirkulasjon dersom en fortsetter sånn over lengre tid.

DEMPET LYS: Det som lyser opp rommet, er små lyskuler plassert i hjørnene.
DEMPET LYS: Det som lyser opp rommet, er små lyskuler plassert i hjørnene.
 

Hun forteller at lange dype åndedrag aktiverer det parasympatiske nervesystemet,

som roer ned kroppen. Andre helseeffekter er bedre lungekapasitet, reduksjon av gift og slim fra lunger og luftveier, hindrer opphopning av kolesterol i blodet og økt flyt av spinalvæske til hjernen.

- Mange som kommer hit gjør det fordi legen har sagt at de puster ikke riktig, eller fysioterapeuten har sagt at de ikke puster riktig. For de puster bare øverst, og de puster ikke med hele seg med de lange, dype pust. Det er det mange som lærer her, det med pusten. Det er utrolig viktig i dag å bare stoppe opp og puste, forteller hun med behagelig og rolig røst.

Være tilstede i nuet
Skarestad presiserer at medisinsk yoga består av dette med pusten, øvelser, mindfulness og meditasjon. Fire ulike deler, sammensatt til terapi. Hun sier at yoga handler mye om å arbeide med sitt eget sinn, og at det er lettere å finne roen dersom en har kontroll på sinnet.

- Vi har fokus på dette med tilstedeværelsen, for hvor ofte er man til stede i seg selv? Enten tenker man veldig mye tanker om det som har vært, eller det som skal være fram i tida, og så stresser man for det. Og det er jo egentlig det tankekaoset og krav til seg selv og krav til andre har til oss som gjør oss stresset. Og går man stresset lenge nok, blir man jo utbrent. Det med tilstedeværelse, å stoppe opp og være i nuet er veldig beroligende, nikker hun.

ET HELT ROM MOT STRESS: Her ligger mattene klare, og kursdeltakerne får oppleve et helt rom som motvirker stress.
ET HELT ROM MOT STRESS: Her ligger mattene klare, og kursdeltakerne får oppleve et helt rom som motvirker stress.
 

Timen skal til å begynne. Denne formiddagstimen er den mot stress, utbrenthet

og utmattelse. Kursdeltakerne kommer en etter en på plass, finner fram utstyret de trenger, ler, prater med hverandre. Det er bare damer som ramler inn døren, ingen menn. Alderen varierer, det sitter ung som gammel på hver sin matte på gulvet.

Rolig, balanserende bølgesus
Det er seks kursdeltakere som har kommet. I tillegg får jeg lov til å være med, og har dermed egen matte. Til venstre for meg sitter den yngste deltakeren. Instruktøren begynner timen med å prate om mantra - noen ord deltakerne skal si for å skape vibrasjoner i kroppen. Som utenforstående var jeg litt i tvil om hva jeg skulle gjøre, og hva jeg skulle forvente.

Instruktør og kursdeltakere bryter ut i en mantra-sang. En vakker sang, med høy klang til å komme fra bare syv kvinnestemmer. De andre har åpenbart gjort dette før. Timen går videre. Deltakerne legger seg ned på matten og drar et fleecepledd over seg. Resten av timen foregår enten sittende eller liggende, og instruktøren tar kursdeltakerne gjennom ulike pusteøvelser og avspenningsøvelser. En rolig melodi spilles over en høyttaler, og bølgesus ligger som bakgrunn for melodien.

BALANSERTE DELTAKERE: Etter lange, dype åndedrag under varme pledd er kursdeltakerne avslappet og balanserte.
BALANSERTE DELTAKERE: Etter lange, dype åndedrag under varme pledd er kursdeltakerne avslappet og balanserte.
 

Den siste øvelsen i timen er meditasjon. Nok en gang fyller mantra-sang rommet, denne gangen en litt annerledes en. Den har en vakker melodi. Kvinnene sitter med lukkede øyne og gjentar den samme frasen om og om igjen. Hendene er samlet, noen har armene i været, andre har tomlene mot brystbenet.

Timen er over. Damene reiser seg og rydder på plass alle sakene de har brukt. De prater og ler. En av damene, hun som satt til venstre for meg, ønsker å kjøpe noe fra butikken bak gardinene. De mingler i noen minutter før de forsvinner ut av døren, en etter en. Selv kjenner jeg meg uvanlig behagelig, og jeg blir plutselig klar over at jeg ikke har tenkt på noen verdens ting i løpet av halvannen time.

Mer alvorlig enn andre
Kristina Løding, hun som kjøpte noe i den lille butikken, forteller at det var hennes mor som kom over kurset på internett. Hun meldte datteren på, og det har ikke Løding angret et sekund på.

- Jeg syns kurset er veldig bra. Jeg kjenner at det passer veldig godt for min situasjon. Jeg føler jeg blir avslappet og rolig, og det var det jeg hadde håpet på, smiler Løding. Stemmen er lav, men fattet.

Årsaken til Lødings stress er dog mer alvorlig. Hun forteller med seriøs røst om sykdom hun skulle vært foruten, og at det blant annet er den som stresser henne.

- Jeg har jo leddgikt, så jeg er litt sånn plaget med det. Men i sommer fikk jeg veldig uventet vite at jeg har uhelbredelig kreft i hodet. Jeg har en tumor som ligger i hjernestammen, så.. Det er jo klart at når jeg fikk den beskjeden, så var det som lyn fra klar himmel, forteller hun, mens det rykker litt i smilebåndene. Men smilet kommer aldri.

Løding fikk et stort behov for å lære seg å takle stresset sykdommen ga henne. Uvissheten om svulsten i hodet skaper enorme mengder stress. Gjennom kurset hos Medisinsk Yoga Nord ønsker hun å lære seg å takle stress, og det var det som var årsaken til at hun ble med.

- Jeg kjenner at det bygger seg opp spenning og nervøsitet og redsel for at svulsten skal utvikle seg. Så da tenker jeg at det er fint å finne noen metoder slik at jeg kan takle det på best mulig måte. Nå har jeg vært på to MR-undersøkelser, og den ligger i ro foreløpig, så jeg satser på at den ligger i ro til jeg blir 85 år, ler hun, en ekte latter.

BEHAGELIGE DETALJER: Rommets prydegjenstander er med på å skape den behagelige atmosfæren.
BEHAGELIGE DETALJER: Rommets prydegjenstander er med på å skape den behagelige atmosfæren.
 

Stor tro på yoga som terapi
Løding har stor tro på at medisinsk yoga har en god helseeffekt, og sier at hun anbefaler alle, uansett hvilke problemer de har. Hun sier at behovet for å slappe av kommer av forskjellige årsaker for alle. For sin egen del kjenner hun at yogatimene har en effekt, og forteller at det foreligger forskning som viser dokumentert effekt av øvelsene.

- Jeg kjenner at jeg blir veldig rolig når jeg har vært her. Det er ikke sånn at når jeg går ut herfra, så er effekten over. Den vedvarer i mange timer. Pulsen er rolig, hjertet slår roligere, man legger tankene borten liten stund. Jeg kjenner at jeg er mer i balanse, sånn mentalt, avslutter Løding med et smil, tydelig fornøyd med dagens time.

Ute biter den kalde vinterluften i kinnene. På torget sildrer det mennesker i bittesmå klynger, hver av dem på vei til sine hverdagslige gjøremål. Uvitende om at det nettopp kom seks meget avslappede og balanserte mennesker ut og blandet seg sammen med dem.