Klesmerke fra Gildeskål satser på bærekraftige produkter som fremmer den arktiske livsstilen

Publisert 01.02.2018 av Susanne Josefsen. Endret 01.02.2018.

FOGG GILDESKÅL:
Klesmerket satser på bærekraftige produkter som samtidig fremmer en arktisk livsstil.

Søstrene Gøril og Frøydis Pedersen fra Gildeskål startet klesmerket Fogg Gildeskål som et sideprosjekt for rundt 5 år siden. De to har siden barndommen hatt stor interesse for å sy og strikke plagg, og i voksen alder har de begge studert mote noen år. 

Ville kjøpe lue på konsert 
Sammen har søstrene jobbet med mange prosjekter, men det var da Gøril Pedersen strikket en lue til kjæresten sin for noen år tilbake at ideen om bedriften tok form.

- Han hadde på seg denne luen på en konsert med The Streets i Oslo, og da kom det to personer bort til han med spørsmål om å få kjøpe luen fordi de synes den var så kul, sier Frøydis Pedersen.

Frøydis forteller videre at han ikke solgte luen siden den var en gave, men at hendelsen ble oppstarten til at søstrene begynte å strikke luer og skjerf på bestilling. Året etter laget de en liten kolleksjon som de solgte på julemarked, og Frøydis forteller at veksten av bedriften skjedde veldig naturlig. 

Lokale og bærekraftige ambisjoner 
I framtiden ønsker de å utvide sortimentet fra tilbehør som skjerf og luer til diverse andre plagg. I dag produseres ett av produktene til Fogg Gildeskål i selve Gildeskål, og resten i Europa.

- Drømmen er å få til en produksjon i Norge og gjerne så lokalt som mulig. Vi ønsker at Fogg Gildeskål skal være med på å fremme den arktiske livsstilen, og at produktene vi lager er bærekraftige og bra for miljøet, sier Frøydis Pedersen. 

Stor vekst det siste året 
Det siste året har søstrene Pedersen begynt å selge produktene sine til diverse butikker, etter at de bestemte seg for å profesjonalisere bedriften. I dag selges produktene deres i 17 butikker samt én stor nettbutikk for klær, de har egen nettbutikk, og en brandstore på Mevik i Gildeskål.