Sentrumsbutikkene sliter:– Tror og håper vi får lønn for strevet

Publisert 23.01.2019 av Karoline Ulvnes. Endret 23.01.2019.

23 dager inn i det nye året har to butikker i Bodø sentrum stengt dørene for godt. Samtidig er det flere som jobber hardt for å gjøre sentrum mer attraktiv – både for bodøværinger og turister. 

Engasjert:
Elisabeth Jansson har jobbet i butikk i flere tiår, og synes det er viktig med et levende sentrum. 

6. januar ble det klart at et av Bodøs eldste spisesteder, Paviljongen, var konkurs. En knapp uke etter ble det offentliggjort at franchise-butikken Søstrene Grene på Glasshuset stengte dørene, da de ble utkonkurrert av Søstrene Grene på City Nord. 

– Det er veldig viktig for oss å ha et aktivt sentrum, både for turismen og bodøværingene. Vår hovedoppgave er å formidle informasjon til innbyggerne i byen om hva som skjer i sentrum, og jobbe for å trekke flere inn til byen, sier daglig leder for Bodø Sentrumsforum As, Veronica Kåring. 

– Vanskeligere enn jeg trodde
I mai 2018 ble det offentliggjort at franchise-butikken Noa Noa skulle legges ned, etter å ha gått i minus over en lengre periode. To uker etter åpnet daglig leder Elisabeth Jansson en ny butikk i lokalene – Cream. 

– Før drev jeg franchise, som gjorde at jeg ble direkte påvirket da omsetningen gikk dårlig. Nå er jeg ansatt i det danske firmaet DK Company, så nå sover jeg mye bedre om natten, smiler Jansson.

Etter å ha drevet den nye butikken i Bodø sentrum i et halvt år, forteller Jansson at det kom noen utfordringer hun ikke hadde forutsett.

– Det ble vanskeligere enn jeg trodde å bytte merker. Det er mange gamle kunder som har falt fra som likte de gamle merkene som ble solgt på Noa Noa. Så overgangen ble mer utfordrende enn jeg hadde forutsett, men vi jobber hele tiden med å bygge oss en ny kundekrets, forteller hun. 

Da Jansson tidligere var eneste ansatt i Noa Noa, er de nå fire ansatte i den nye butikken Cream. 

IMG_2652
Reiser mye:

I tillegg til å jobbe i butikken, reiser Jansson rundt om i Nord-Norge for å promotere klesmerket. I vår skal hun være med på Moteuken, hvor hun håper at det slår godt an. 

Lønn for strevet 
I disse dager bygges det mye i byen som skal stå klart i løpet av 2019 – blant annet Bodø 360, Meierikvartalet og The Storm. De nye boligkompleksene fører til at det kommer 3000 nye innbyggere i Bodø sentrum, noe Jansson forteller at de allerede har begynt å legge merke til.

– Det er klart at vi merker at fremkommeligheten har vært dårligere nå når det bygges så mye i sentrum, og spesielt etter at flere parkeringsplasser ble fjernet. Jeg tror og håper at vi som har kloret oss fast i sentrumsnæringen endelig vil å lønn for strevet. 

Mer sjel i sentrum  
I tillegg til å jobbe i butikken, reiser også Jansson rundt om i Nord-Norge for å promotere merket. Hun har også et eget showroom i kjelleren hvor kunder kan komme og se de nyeste kolleksjonene. 

– Vi merker at det ikke holder å drive butikk som man gjorde tidligere. Når folk kommer for å handle i sentrum forventer de ekstra service, og vi ansatte har mye fokus på å skape en god atmosfære i butikken. I 2019 planlegger vi å holde kundekvelder, shoppingfrokoster og ulike aktiviteter for å skape mer liv rundt butikken, så vet vi av erfaring at sentrumshandel blir mer populært i det april kommer og det blir mer liv i gatene – så får vi satse på en solrik sommer med masse kunder, smiler hun. 

– Hvorfor synes du sentrumshandel er så viktig?

– Sentrum er viktig i alle byer, ikke bare i Bodø. Det er mye mer sjel i et bysentrum enn i et kjøpesenter, og jeg opplever at folk som handler i sentrum er genuint interessert i næringen. Jeg har full forståelse for at folk sliter med å få det til å gå rundt, og det er viktig at vi som driver butikk må stå sammen for å gjøre sentrum mer attraktivt.

Mye aktivitet
Like før nyttår fikk Bodø Sentrumsforum AS ny daglig leder, etter at Mariell Israelsen sa opp i høst og gikk tilbake til sin gamle jobb som interiørdesigner. 

– Vi er inne i en kjempespennende tid nå, siden det bygges mye i Bodø. Vår jobb blir da å ønske de nye innbyggerne velkomne, og håpe at de benytter seg av tilbudene i sentrum, sier daglig leder Veronica Kåring. 

Selskapet er eid av Bodø kommune og Bodø gårdeierforening. I 2018 ble Bodø kåret til årets sentrum i Norge, og Kåring forteller at hun har høye forventninger for 2019. 

IMG_9228
Ny daglig leder:

Veronica Kåring har tidligere jobbet som eiendomsmegler og avdelingsleder for EiendomsMegler1 Bodø på City Nord.

Turisme
Siden oppstarten i 2017 har selskapet gjennomført en rekke aktiviteter i Bodø sentrum, samt opparbeidet seg en medlemsmasse på over 120 bedrifter. Alle bedriftene har en kjernetid hvor alle butikkene holder åpent, som Kåring er med på å bidra til et mer levende sentrum. 

– Å ha et aktivt sentrum er viktig for turismen. Forrige uke kom årets første cruiseskip til Bodø, og det første de ser når de går i land er sentrum. Da er det viktig at vi har åpent i butikkene og noe å tilby turistene, og derfor holder de fleste butikkene åpent til klokken seks, forteller Kåring. 

Hun sier at Bodø Sentrum AS konstant jobber for å få flere til å trekke til byen, blant annet gjennom deres hjemmeside, hvor de informerer om ulike aktiviteter og tilbud. I 2018 ble også emneknaggen #brukbyendin opprettet, en spalte hvor man blir bedre kjent med de som jobber i lokale butikker i Bodø sentrum.