Bodø-restaurant får skryt av internasjonal reiseguide: - Vi er gode på å gjøre vår egen greie

Publisert 14.01.2020 av Patrick Key. Endret 14.01.2020.

Burgasm i Bodø og No. 3 i Mo i Rana er Nordlands eneste representanter på lista.

EN AV DE BESTE:
En av Norges beste burgere - i følge reiselivsguiden Big Seven Travel.

Den internasjonale reiseguiden Big Seven Travel reiser verden rundt på jakt etter å rangere de beste hotellene, restaurantene og severdighetene. Nå har de offentliggjort en liste over de 25 beste burgerne i Norge - og blant dem finner du Burgasm, som er Bodøs eneste restaurant på lista.

- Det var en fantastisk følelse, og det motiverer oss mye at noen rangerer oss på den måten. Hardt arbeid gir resultater, forteller den australske Burgasm-eieren Josh Herron.

Han kom til Norge for fem år siden, og forteller at det har vært en livslang drøm å etablere seg her.

- Være oss selv

Selv var han ikke klar over rangeringen før en kunde tipset han om det.

- Jeg har nå sett igjennom listen, og det var stort sett byer som Oslo, Bergen og Tromsø som ble omtalt. At vi plutselig var plassert midt inni der er jo litt ekstra spesielt, fortsetter han.

Bodø er en by i vekst, og det er derfor ingen hemmelighet at restaurantbransjen er tøff. Herron mener det viktigste er å være seg selv om man skal overleve på markedet. 

- Det er mange fine spisesteder i Bodø, men jeg tror vi alle er gode på å gjøre vår egen greie og å være oss selv. Det tror jeg er veldig viktig i denne bransjen, fortsetter han.

IMG_1097
GODT FORNØYD:

Herron mener slik omdømme motiverer de ansatte stort.








- Lagd med kjærlighet

Den australske eieren har en god tanke om hvorfor akkurat deres burger ble omtalt av Big Seven Travel.

- Jeg liker å si at maten vår er lagd med kjærlighet, da alt vi lager er håndlaget. Hverken karbonadene eller grønnsakene kommer i pakker, slik som hos flere andre. Filosofien vår er ikke bare å selge en burger, men å selge en opplevelse, sier han.

- Hva er målet videre nå?

- Det må vel være å krype innenfor topp 10 på neste kåring, avslutter Herron lattermildt.

Viktig for omdømmet

Ann-Kristin Rønning Nilsen er reiselivssjef i Visit Bodø. Hun mener redaksjonell omtale har stor betydning for Bodø som by.

- Det gjør at vi blir synlige - og er man synlig, er det også en sjanse for at folk velger oss som reisemål, forteller hun til Nettopp.

Nilsen legger vekt på at slik omtale ikke bare er positivt for restauranten selv. Like viktig er det for Bodøs omdømme i sin helhet.

- Den internasjonale konkurransen er stor, og vi konkurrerer strengt tatt med hele verden når det gjelder å bygge et omdømme som feriemål. Dermed er positiv omtale en viktig bit i et enda større puslespill, sier hun avslutningsvis.