Klimavennlig mat-guide: Her kan du spise vegansk- og vegetarisk mat i Bodø

Publisert 16.01.2020 av Frida Mauritzen.

Mange er klar for å kutte ned på kjøttkonsumet, og januar måned passer bra i så måte, etter den feite julemåneden. 

Oversikt over veganske- og vegetariske alternativer:
Nettopp gir deg tips til hvor du kan spise kjøttfri mat i Bodø.

Mange restauranter tilbyr flere plantebaserte alternativer i anledning veganuary, og kampanjen får flere og flere tilhengere hvert år.

Veganuary er en internasjonal kampanje som skal inspirere mennesker over hele verden til å spise mer plantebasert. Kampanjen foregår hver januar og har pågått siden 2014.

Her er en oversikt over vegetar- og veganertilbud i Bodø:

Great Gandhi

Indisk
Mange bestiller kjøttfritt:

Vegan- og vegetarrettene på Great Gandhi er populære.

På den indiske restauranten Great Gandhi er det fem vegetarretter på menyen hvor tre av dem er helveganske. Her serveres det retter med kikerter, linser og grønne erter på tradisjonelt indisk vis. I et telefonintervju forteller en restaurantansatt at deres kjøttfrie retter stadig blir mer populære blant kundene.

Adresse: Storgata 4B
Nettside: great-gandhi.no

Bjørk
Italienskinspirert restaurant:

Bjørk tilbyr en meny med et godt utvalg: småretter, hovedretter og dessert.

Bjørk

Restauranten har vegetariske alternativer slik som margherita pizza og spagetti tartuffo funghi. Man kan også spørre om plantebaserte alternativer til kjøtt og fisk.

Adresse: Storgata 8
Nettside: restaurantbjork.no

Vegan Burger
Gatsby har en veganervennlig burger på menyen:

Burgeren "The Great Salvador" inneholder vegansk patty, vegansk ost, syltet rødløk, ruccola, guacamole og vegansk bernaise. 

Gatsby

En burgerrestaurant med en god kjøttfri burger på menyen kalt The Great Salvador. De tilbyr også pommes frites med vegansk dippsaus.


Adresse: Moloveien 18
Nettside: gatsby.no

                                                  

 Ohma Asian Cooking

Sushi ohma
Moderne asiatiske retter:

Ohma fokuserer på kortreiste råvarer og rene smaker.

Line Holstad, daglig leder for restauranten Ohma Asian Cooking, forteller at de har et bredt utvalg retter av sushi og asiatiske retter hvor det er fire vegetaralternativer på menyen. Hun opplever at de som bestiller vegetarretter som oftest er vegetarianere fra før.


Adresse: Storgata 2, Bodø
Nettside: ohma-asia.no








Burgasm

Burgasm
Amerikansk diner:

Burgasm er en populær burgerrestaurant i Bodø. 

Populært burgersted med en meny som byr på blant annet curly fries, burgere og gourmet, men også milkshakes og desserter. Restauranten har et par vegetariske burgervarianter å velge mellom med mye forskjellig tilbehør. Burgerne heter Sweet Potato & KimChi Sat Nam og The Mellow Cannelli Sat Nam.

Adresse: Havnegata 1
Nettside: burgasm.no


Tips til hvordan spise mer plantebasert og variert
Nina Cathrine Johansen har jobbet med kostveiledning av vegetarianere og veganere i flere år. Siden 2014 har hun vært styremedlem i organisasjonen HePla -helsepersonell for plantebasert kosthold hvor hun har jobbet tett med leger og andre ernæringsfysiologer. Johansen er en av forfatterne i boka Plantebasert kosthold. Det er en lærerik og informativ bok som handler om hvordan veganere kan få et fullverdig kosthold med alle vitaminer og næringsstoffer som kroppen trenger. Boka inneholder også sunne oppskrifter til inspirasjon.
– Når du dropper kjøtt, fisk, egg og eventuelt meieriprodukter bør du helst erstatte disse med sunne, næringsrike vegetariske matvarer. Et godt sammensatt plantebasert kosthold består av grønnsaker, fullkorn, belgvekster, frukt og en liten mengde sunne fettkilder som nøtter, frø og flytende planteoljer, forteller Johansen.

Johansen, Nina
Hvordan kan man spise mer plantebasert?

Nina Cathrine Johansen har god kompetanse og kunnskap om hvordan man kan sette sammen et fullverdig plantebasert kosthold.

Når behøver du kosttilskudd?

Kostveilederen forteller at sunn vegetarmat fint kan erstatte næringsinnholdet i kjøtt og andre matvarer fra dyreriket. Hun påpeker at et tilskudd av vitamin B12 og jod er viktig for å unngå mangler om man spiser ingen eller veldig lite kjøtt og fisk.

– Du bør også supplere kosten din med vitamin D spesielt om vinteren, noe som gjelder alle nordmenn og spesielt barn.

 Hvordan starter man?

Kjøtt kan erstattes med belgvekster med høyt proteinnivå slik som bønner, linser og erter. Johansen mener det kan være lurt for nye veganere og vegetarianere og lære seg en ny oppskrift hver uke og forteller at det finnes mye informasjon om det på nettet. På HePla finnes det flere enkle oppskrifter for nybegynnere. 

– For metthet og sunnhet kan du spise mer grønnsaker - både kokte, bakte, stekte og rå. Dette vil gi deg god metthetsfølelse og mye fiber samt sunne plantestoffer.

Melk og andre meieriprodukter kan erstattes med havremelk, soyamelk og soyaost. Nina Cathrine Johansen forteller at det er like mye kalsium i plantemelk som i kumelk og at Gryr havremelk i tillegg er tilsatt jod. Smør kan byttes ut med plantesmør eller usøtet nøttesmør. Fløte kan byttes ut med kokosmelk eller plantebaserte fløtevarianter. 

– Bruk nøttesmør og bønnepålegg istedet for kjøttpålegg. Pesto og olivenpatèer er gode alternativ til salt og fet ost. Egg kan erstattes på mange måter; omelett og pai kan lages av kikertmel og krydret tofu. Det finnes mange bakemuligheter uten egg.

Innimellom kan sunn, god plantebasert ferdigmat brukes slik som soyapølser og vegetarburgere for å gjøre overgangen lettere. Nina Cathrine Johansen forteller at man må ta seg tid til å vende seg til nye smaker!