Prisen som er best til å få ungdom til å føle seg verst

Publisert 28.01.2020 av Thale Kristensen.

Årets Gullbarbie skal snart kåres. Selv om samfunnet snakker mer åpent om psykisk helse og kroppspress, er det fremdeles en lang vei å gå før vi er i mål, sier Nestleder i Press Lea Mariero.

Leder i Press Mina Vinje (21)
Skal dele ut «Gullbarbien» til den medie- eller reklameaktøren som de mener er best til å få ungdom til å føle seg verst.

Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press har avslørt årets nominasjoner til Gullbarbie, prisen som går til reklame- eller medieaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst».

Gullbarbie-prisen
Gullbarbie er en kampanjepris som ble startet av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press i 2010, den første prisen ble delt ut i 2011. Navnet på prisen kommer av prisstatuetten, en gullfarget Barbiedukke, og vinneren kåres etter en offentlig avstemning. I 2018 oppga Press at 18 550 personer stemte i kåringen.

thumbnail_lea-2
Nestleder i Press Lea Mariero (19):

Jobber aktivt med å beskytte barn og unge for skadelig reklame og medieinnhold.

– Med prisen ønsker organisasjonen å rette oppmerksomheten mot aktører i medie- og reklamebransjen som bruker uoppnåelige skjønnhetsidealer, seksualisering og gammeldagse kjønnsroller i markedsføringen sin, sier Mariero.

Nestleder i Press Lea Mariero (19) forteller at for ti år siden da de delte ut prisen for første gang, var det få som snakket om kroppspress, og de fleste visste ikke hva det betydde engang. Hun legger til at det har skjedd en endring de siste årene.

– I dag har samfunnet endret seg, hvor kroppspress og psykisk helse snakkes mer åpent om, sammenlignet med ti år tilbake i tid. Dette er en viktig og god utvikling, men vi ser at vi ikke er i mål. Barn og unge utsettes for en massiv markedsføring, spesielt på nett, og vi har en lang vei å gå før vi sikrer at barn ikke blir møtt med skadelig reklame og medieinnhold.

Tre kriterier
Videre forteller hun at de går ut ifra tre kriterier når utvelgelsen av kandidater til Gullbarbie skal gjøres.
– Det er landsstyret i Press som velger kandidater som aktivt bruker ensidige skjønnhetsidealer, bidrar til at gammeldagse kjønnsroller opprettholdes, eller spiller på unødvendig seksualisering i sitt innhold.

Nødvendig
Gullbarbie-prisen er nødvendig fordi det setter fokus på et tema som lenge ikke har blitt snakket om eller blitt tatt seriøst. Budskapet som møter barn og unge på nett er ofte preget av å være retusjerte versjoner av det perfekte liv.
– Det skapes ofte et betydelig mer negativt kroppsbilde blant unge etter å se bilder av tynne modeller eller idealkropper, enn når man ser normale størrelser og plus size. Likevel er den direkte sammenhengen ikke tilstrekkelig forsket på enda, avslutter hun.

Tidligere «vinnere» av Gullbarbie
2019: Victoria Secret
2018: Bik Bok
2017: Nettavisen

Årets nominerte til Gullbarbie
For å forebygge det uoppnåelige presset som barn og unge opplever, er det viktig å ansvarliggjøre aktørene som bidrar til dette. Disse er årets nominerte:
Blogg.no
Blogg.no har ikke tilstrekkelige retningslinjer og tar ikke ansvaret de har. Barn og unge blir gjennom blogger utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket.
Facetune
Med Facetune kan man enkelt redigere eget utseende til de ugjenkjennelige. Den målrettede markedsføringen til Facetune mot unge i sosiale medier er ekstremt problematisk. Daglig dukker det opp reklame for appen på unges smarttelefoner, det forteller barn og unge at de må passe inn i et ensidig skjønnhetsideal og at de ikke ser bra ut som de er.
Dagbladet
Dagbladet har et samfunnsansvar, men dette tar de ikke på alvor. Gjennom artikler, overskrifter og bilder fulle av unødvendig seksualisering og overdrevet fokus på sex, kropp og slanking, samt flittig bruk av pluss-saker, bidrar Dagbladet til usikkerhet og dårlig kroppsbilde blant ungdom.

Det har ikke lykkes å få en kommentar fra noen av årets nominerte. Blogg.no eies av Egmont, og direktør i Ung Martine Lunder Brenne uttalte seg tidligere denne måneden til Nettavisen at de synes det er trist å bli nominert, men at de tar nominasjonen på alvor og til etterretning og vil se om det er noe de kan gjøre for å forhindre at Blogg.no skal være verdig Gullbarbien.

For å stemme på årets Gullbarbie kan du gå inn på gullbarbie.no. Det kan stemmes frem til 12. februar.