Magisk gass

Publisert 01.12.2011 av Merete Poulsen. Endret 20.12.2011.

Forskerkurs på fritida skal øke rekrutteringen til realfag.

Magisk gass
Her skal forskerne beskrive hva som skjer når tørris blir til gass inni en ballong.

 

Tema: Realfagsrekruttering

Regjeringens Strategi for styrkningen av realfagene 2010-2014 (PDF)

Forskerfabrikken
Her finner du informasjon om mange forskjellige forskerkurs. Du kan også sjekke om det er kurs i nærheten av der du bor.

RENATEsenteret
Kunnskapsdepartementets nasjonale ressurssenter for realfagsrekruttering.

Nysgjerrigper (for barn og unge)
Nyheter og annet

Klokka er seks om kvelden. Rommet fylles opp av femten 11-12 åringer. På bordene står det blå dampende plastkasser med tørris. Alle får på seg forskerfrakk. Litt over seks kommer den siste løpende. Det er forskerkurs på Kjeller skole.

Jonatan Simonsen presenterer seg for deltagerne. Han skal lede kurset og har med seg assistenten Pundreek Kaur Sakhi. Jonatan presiserer at sikkerhet er viktig, og at alle må følge instruksene som blir gitt.

Så er de i gang. Hodene bøyer seg over kassene. Det blåses, luktes og veives.

- Vi forsøker å få røyken til å bli borte! Vi forsøker å få røyken til å bli borte!

Det gadd de ikke så lenge, for da måtte de la tørrisen være i fred.

- Hva lukter tørris?
- Farris!

Den kom kjapt. Jeg skulle gjerne visst om det var så åpenbart, men det ble ikke til at jeg fikk vite det.

Jonatan tar frem såpebobler. Han demonstrerer at boblene går nedover. Nå skal de blåse såpebobler oppi kassene.

- Se! De stiger. Boblene stiger!

- Oi, vår blir ikke borte. Den lever! Det er hull i den. Den blir ikke borte!

Så teller de sekundene de får boblene til å sveve. 38, 39, 40…48 sekunder ble rekorden.

Her kan du se og høre lydbildeserie fra kurset:

Portrett, Jonatan Simonsen
Jonatan Simonsen
Kursleder hos Forskerfabrikken


Realfag på fritida

Jonatan Simonsen med master i cellebiologi underviser på Forskerfabrikkens forskerkurs for barn.

- Fritidskursene her er ren realfagrekruttering. Vi har frihet til å ha litt mer praksis og mindre teori. Vi har ikke noen lærermål og forholde oss til. Vi kan undervise etter sjela, så kan skolen ta seg av det som står i boka og gi dem den faglige bakgrunnen, og det er jo svært viktig at de har, sier Jonatan Simonsen.

Jonatans beste råd til dem som lurer på noe, er å la nysgjerrigheten utfolde seg fullt ut.

- Hvis du lurer på noe, så skal du gå ut å grave! Hold fokus og la deg inspirere, oppfordrer han.



Dr. philos Hanne Finstad
Dr. philos Hanne Finstad
Fabrikksjef på Forskerfabrikken

Ingen rakettforskere uten en rekrutteringsarena
Dr. philos/Fabrikksjef og grunnlegger av Forskerfabrikken, Hanne Finstad mener at forskningsaktivitet passer for barn fra barnehagealder, når de begynner å interessere seg for ting rundt dem i 5-6 års alderen.

- Barn har i dag mulighet til å fordype seg i musikk og idrett på fritiden. Vi trenger et nasjonalt fritidstilbud i naturvitenskap og teknologi fra barn er 6 år gamle og til de er ungdomsskoleelever.

Det er fortsatt ingen tydelig trend for økt søking til realfag til tross for regjeringens langsiktige satsing på rekruttering til fagene. (Kilder: Samordna opptak - Søkertall fordelt på år og Regjeringens strategi for styriking av realfagene 2006 - 2009 (PDF)

- Lærere må få et systematisk etterutdanningstilbud i realfag, slik at mange lærere kan bli inspirert samtidig. Så langt satser man bare på videreutdanning, og det er det kun noen få som får glede av. Dessuten må skolene få mer utstyr til å drive praktisk naturfagundervisning, sier Hanne Finstad.

Dyrt å gå på forskerkurs
Foreldre som sender barna sine på forskerkurs er villige til å betale for det. Det koster 3-400 kroner for et kveldskurs. Det kan bli i dyreste laget for mange familier, spesielt hvis barna skal gå jevnlig.

- Forskerfabrikken får ingen kommunal eller statlig støtte for å tilby fritidskurs i forskning. Politikere har vanskelig for å innse at også forskning og teknologi er en del av vår kultur og derfor også burde være en del av vårt kulturtilbud, mener Hanne Finstad.

Hun lover at det til neste år vil bli reservert noen plasser til barn, som har foreldre med dårlig råd.


Fra drama til kvantefysikk

Jeg spurte Hanne Finstad om hun hadde noen solskinnshistorie om en av elevene deres.  Det var en som hadde hoppet av dramastudier, og som nå ville bli kvantefysiker eller biokjemiker. Det klang som musikk i ørene hennes.

- Vi holder på å evaluere effekten av kurs vi holdt for 8-10 år siden. Resultatene viser at 28% av de som gikk på kurs, sier at kursene inspirerte dem til å velge realfag på videregående skole. Og alle som har svart så langt, har sagt at de husker kursene som motiverende, sier hun.

Full fres i 2 timer
Det var full aktivitet under hele kurset. Mye praksis og litt teori. I løpet av de to timene kurset varte, så jeg ingen som ringte foreldrene sine. Jeg hørte ingen klage på at de var tørste. Jeg hørte aldri at Jonatan måtte irettesette noen. Jeg så ingen som kom i klammeri. Noen kunne masse om molekyler. En forklarte hvordan gass ser ut. De hjalp hverandre og hadde moro av hverandres oppdagelser. Enten de er fremtidige kvantefysikere, fotballspillere eller sykepleiere, så kom ikke det periodiske system og skremte bort pågangsmotet til noen av dem.

 

Jan Rune Falk
Jan Rune Falk

Forskning hjemme
Jan Rune Falk, en av foreldrene leste om forskerkursene og synes det hørtes spennende ut for sønnen. Og det ga mersmak. Han drar litt på om det blir noe forskning hjemme.

- Kanskje litt, han forsvinner av og til raskt opp på rommet sitt. Det kan hende at han forsker på noe, smiler han.

 

 

 


Les også: Gründerintervjuet med Hanne Finstad på Hegnar.no