Får orden i sakene

Publisert 10.03.2011 av Lina Gaganis. Endret 10.03.2011.

Nytt nettsted skal gjøre det lettere å klage.

FiksGataMi

Har du et hull i asfalten, eller har gateskiltet i nabolaget kommet på avveie. Det nye nettstedet http://fiksgatami.no tar imot klager fra alle landets kommuner.
Brukerne slipper å tenke på hvilken etat de skal kontakte, da nettstedet sorterer klagene og videresender klagen til den aktuelle etat.

- FiksGataMi er en tjeneste som dekker alle norske kommuner, noe som skiller den fra lignende tjenester som er lansert tidligere, sier fungerende direktør i Friprogsenteret Christer Gundersen.

Nettstedet åpnet på mandag, og har fått over 1000 henvendelser rundt om i Norge, seks av disse kommer fra innbyggere i Bodø. Klagene gjelder blant annet dårlig asfalt på veiene og dårlig brøyting. Tor Eivind Reppen fra Saltstraumen etterlyser gatelys langs veien sin, og bruker nettstedet som talerør.

- Innbyggere skal kunne melde problemer i sitt nærområde, uten å tenke på hvilken offentlig virksomhet som er ansvarlig, sier Petter Reinholdtsen, prosjektleder for FiksGataMi.

Klagene på siden er korte og lettfattelige, og noen av dem har vedlagt bilde. Siden har vært operativ i fire dager, og flere henvendelsene har blitt fulgt opp.

Oversikt over klagene i Bodø


Vis Oversikt over klager i et større kart