Aleksander (26) og Rino (22) velger bort alkohol: - Aldri følt behov for å være med på det kjøret

Begge studentene fra Harstad drikker mindre enn fem ganger i året.

- Vi ekke noen stordrikkere for å si det sånn, flirer begge guttene i kor når Nettopp møter dem i skolekantina på Nord Universitet.

Guttene er på sitt tredjeår på lærerutdanningen 5.-10 trinn og har aldri vært del av en drikkekultur.

- Jeg har alltid vært veldig rolig når det gjelder alkohol, forteller Rino Haugen.

Det sier Aleksander Sørensen seg enig i.

- Jeg har ikke noe imot folk som drikker, det er bare at jeg koser meg like mye med å ikke gjøre det.

Fra venstre: Rino Haugen og Aleksander Sørensen forteller at det er flere grunner til at de ikke drikker.

Kosedrikkingen forsvinner

Sørensen forteller at han har flere grunner til at han drikker så sjeldent.

- Jeg liker ikke øl, vin eller champagne, så mye av den "kosedrikkingen" forsvinner.

Han smiler lurt, før han fortsetter:

- Noen gutter liker jo å ta seg en øl til fotballkamp, hvis jeg skal gjøre det må jeg begynne å blande meg en dram. Det er liksom ikke helt den samme kosen, flirer han.

Dette sier Haugen seg enig i.

- Jeg liker heller ikke vin eller øl, og har aldri følt behov for å ha vært med på det kjøret.

Guttene tror noen bruker alkohol til for å bli mindre sjenerte.

- Vi to er nok spesielle på det. Vi trenger ikke alkohol for å ta mot til oss. Vi er så trygge på oss selv at alkohol ikke blir en hjelpende faktor.

Aleksander Sørensen sin vennekrets støtter valget hans.

Vennekretsen

Sørensen og Haugen tror noen bruker alkohol på byen for å sjekke opp noen. Dette har derimot guttene ikke behov for, siden de begge har kjæreste. Sørensen har vært sammen med kjæresten i åtte år.

- Noen drar vel på byen for å sjekke opp noen og møte folk, men for meg har de siste 7 årene gått til norske talenter og skal vi danse, sier Sørensen før begge guttene ler høyt.

Studentene tror det er viktig å ha mennesker rundt seg, som aksepterer hvorfor man ikke ønsker å drikke.

-Man finner folk som er lik seg selv i en vennekrets. Helt siden videregående har vennegjengen min ikke hatt noe særlig drikkekultur. Vi sitter heller å ser på fotball og prater skit, enn å dra på fest, sier Sørensen.

Press under fadderperioden

- Helt siden jeg ble introdusert til alkohol har jeg ikke opplevd drikkepress, men så har jeg aldri oppsøkt de typene miljø heller, forteller Haugen.

Begge guttene forteller at de opplevde en annen type press under fadderperioden.

- Jeg følte ikke på drikkepress, men mer et press om å være med på alle arrangementene, der det legges opp til mye festing, forteller Sørensen.

Han fortsetter:

- Men man vil jo være med på dette, fordi man vil bli kjent med klassekameratene, mimrer han.

Guttene blir ofte tilbydd alkohol på festene. De bruker likevel å være bestemt på at de ikke ønsker alkohol innenbords.

Rino Haugen har aldri kjent på et behov for å drikke.

- Når jeg først drar på fest, så bryr jeg meg ikke om at andre tilbyr meg drikke. Jeg er der for festen sin del, ikke for alkoholen, sier Haugen bestemt.

Guttene forteller om flere positive sider med å ikke drikke.

- Vi er jo med selv om vi ikke drikker, så jeg føler ikke at jeg går glipp av noe. Jeg føler heller jeg får mer ut av å ikke drikke, fordi da er ikke dagen etter ødelagt og kan brukes på flere ting, forteller Sørensen og Haugen legger til:

- jeg har aldri følt behov for å være med på det kjøret.

De drar også frem en annen positiv ting:

- Strømmen er dyr, drivstoffprisene er dyr, så da tar man seg ikke råd til alkohol.

Kjent med problemstillingen

Ove Schultz tror det kan være vanskelig å stå imot drikkepress.

Ove Schultz er studentrådgiver ved Nord Universitet. Han forteller flere studenter oppsøkte han etter fadderperioden.

- Vi har endel studenter som kommer hit, særlig etter fadderperioden, som forteller at det er mye drikking på arrangementene og at det er et drikkepress. Nå som det er mer populært å være avholds eller finne alkoholfri alternativer, så vil man alltid møte noe motstand fra de som ikke vil gå alkoholfritt.

Studentene har ofte et problem som går igjen.

-Det er studenter som kommer hit og har helt konkrete spørsmål på hvordan man kan møte dette, eller stå imot og følge sin egen vei.

Han tror det kan være vanskelig å stå imot drikkepress på slike arrangementer.

- Det vil være vanskelig om man ikke tar et standpunkt før man kommer på fest. Hvis du lar tilfeldighetene styre, så vil det være lett og gjøre som flertallet. På en studentfest, så drikker jo flertallet.

Likevel mener Schultz at man skal akseptere at ikke alle ønsker å drikke alkohol.

Ove Schultz ønsker at Studentinord skal tilby alkoholfri arrangementer.

-Hvis man har egne sterke begrunnelser så er det ikke noe annet å forvente at andre må respektere det. Slik som at man skal akseptere at man har ulike preferanser på mat, så må man respektere at noen ikke ønsker å drikke alkohol.

Han tror spesielt fadderperioden kan virke ekstrem for mange.

- Det var noen studenter som kom hit og lurte på om det var slik det skulle være. Skal det være sånn hver helg at det er flere arrangementer med involvert alkohol og mye festing? Da kan man trøste med at dette er det mest av i fadderperioden, også vil det roe seg ned.

Han legger også frem mange alkoholfrie arrangementer under fadderperioden.

- Vi har helt klart mange som ønsker alkoholfri arrangementer, for flere årsaker. I fadderperioden var det mange alkoholfrie arrangementer, blant annet fjellturer, ribbturer og strikkecafe. Her møtte mange opp.