Anbefaler å avlyse eksamen 2022: –Jeg er lettet

Utdanningsdirektoratet anbefaler nok en gang å avlyse eksamen for elever våren 2022. Flere elever mener det er riktig avgjørelse.

Hannah Trøhaugen (18) er avgangselev på Edvard Munch VGs i Oslo. Hun har ikke hatt eksamen siden 10.klasse og venter spent på avgjørelsen angående vårens eksamener. Hannah er enig i anbefalingen til utdanningsdirektoratet, da hun mener at læringsutbyttet under pandemien ikke kvalifiserer seg til å gjennomføre eksamen.

–Jeg er lettet over anbefalingen fra Udir. Eksamen gir de fleste en ekstrem prestasjonsangst, forteller Hannah. Hun mener at det er riktig avgjørelse å avlyse, fordi de ikke har hatt tilstrekkelig med undervisning de siste to skoleårene.

–Det er noen fag jeg føler jeg kunne klart å ha eksamen i, men det handler mest om læreren. Noen lærere har vært veldig slakke under corona og gitt oss oppgaver istedenfor undervisning. Som betyr at mye av det vi har lært, har vi lært oss selv, forteller hun frustrert. Hannah mener også at det er urettferdig å skulle ha en nasjonal eksamen, da det varierer veldig fra kommune til kommune hvor mye man har vært på skolen. Hun påstår at dette også vil resultere i urettferdige karakterer.

Hannah føler hverdagen er tilbake, nå som hun er fysisk på skolen hver dag. Foto: Tiril Kåpvik Martinsen

Fordeler og ulemper

Selv om Hannah mener det er riktig å avlyse, vil hun ha erfaringen fra en eksamen med seg før videre utdanning.

–Jeg syns det hadde vært fint å få prøve seg på en eksamen på vgs, så første eksamen ikke blir på universitet, sier hun.

Hannah synes det er både fordeler og ulemper ved å avlyse.

–Fordelene med å avlyse er at man får bedre tid til å jobbe med fagene, istedenfor å stresse med de. Vi slipper også at resultatene fra èn prøve skal avgjøre fremtiden vår, forteller Hannah.

–Ulempene derimot er at vi ikke får med oss erfaringen, og at det blir urettferdig ovenfor de som skal konkurrere mot snittet vårt senere, sier hun.

Mange løsninger

Hannah understreker at det er mange løsninger som kan fungere.

–Jeg syns det ville fungert bra om kun en muntlig ble avholdt. Både med tanke på smitte og at det er en eksamen som blir gitt lokalt, og derfor vil være mer rettferdig enn en nasjonal skriftlig, sier hun.

Konsekvenser

Videre sier Hannah at hun ikke tror det vil påvirke henne i det lengre løp om eksamen avlyses.

–Jeg tror ikke å gå glipp av de få eksamenene her er det som vil påvirke oss senere, heller mangelen på læring gjennom to år, forteller Hannah.