Anmeldelse: Spillet hvor ingen trenger å dø

Undertale er et spill som gir deg det unike valget at du ikke trenger å skade noen som helst

Spillet starter ved at du blir fortalt om krigen mellom mennesker og monstre. Mange år siden brøt det ut en krig der menneskene til slutt vant og stengte monstrene inne i fjellet Mt.Ebott med en magisk barriere.

Mange år senere er det et barn som klatrer opp fjellet . Deretter faller barnet ned i et hull og lander inni fjellet der monstrene ble stengt inne. Den første du møter er en blomst som heter Flowey. Denne blomsten forteller at du skal vennskap i disse små vennskapsbitene, men det viser seg at det ikke er vennskapsbiter. Så fort du blir borte en tar du mye skade. Blomsten omringer deg med disse "vennskapsbitene" og forteller deg at i denne verden er det "drep eller bli drept". Heldigvis blir du reddet av et litt vennligere monster som heter Toriel. Hun forteller litt om hvor du er. Du er inni fjellet der alle monstrene ble stengt inne mange år siden. Det har falt barn ned her her før, men ingen har overlevd. Kongen har drept dem. Med styrken av sju menneskesjeler kan monstrene endelig knuse barrieren som har holdt dem inne så lenge. Du er det syvende barnet som har falt ned.

Etter hun viser deg veien rundt forteller hun deg at hun skal vise deg hvordan du beskytter deg selv mot monstre. Hun viser deg en treningsdukke og foreslår at du... slår av en vennlig prat? Hun forteller deg at det ikke er noe behov for å skade noen andre og at du kan unngå slåsskamper ved å være hyggelig.

Det er disse to ideene spillet handler om. Vold mot nåde. Kan du komme deg gjennom uten å skade noen, eller er det vold som trengs? Spillet blir vanskeligere og vanskeligere, skal man drepe for å bli sterkere? Spillet fortsetter å stille deg spørsmålet om man skal vise nåde eller slå ned monstre man finner. Man møter mange sjarmerende morsomme karakterer man utvikler vennskap med. De har en ekte personlighet, de har drømmer og mål for fremtiden. Det gjør det ekstra vanskelig når man kommer i kamp mot dem og må velge skjebnen deres.