Are høster skryt for sitt gode humør bak kassa på Rema: - Jeg blir glad av å se at kundene blir glade
- Vi har bare fått positive tilbakemeldinger fra kunder. Han er vanvittig flink til å gi av seg selv, og det er faktisk bare sånn han er som menneske, forteller kjøpmann ved Rema 1000 Hunstadsenteret, Rune Kjelstad.
På Hunstadsenteret finner man kanskje en av Bodøs hyggeligste medarbeidere. Are Stokke Nes jobber deltid på butikken, og har en egen evne til å få hver eneste kunde til å gå ut av butikken med et smil.
- Jeg er bare en happy type
Alltid med et vennlig smil om munn, godt humør uansett dag eller tid på døgnet og en kommentar på lur sitter smilene løst på kundene som forlater kassaområdet på butikken. Selv med god erfaring fra å jobbe på Rema, hadde ikke 21-åringen tenkt å skaffe seg en jobb når han kom til Bodø.
- Jeg har tre års erfaring med Rema tidligere, fra når jeg hadde friår. Egentlig hadde jeg ikke tenkt å jobbe i det hele tatt ved siden av studiene, men når jeg så stipendet skjønte jeg at det ble litt trangt.
Nes driver ved siden av studiene med en god del trening, og dermed går det med mye penger til mat. Når han først bestemte seg for å anskaffe seg en jobb, tok det ikke lange tiden før han fikk respons.
- Det ville være greit med litt ekstra penger, så da sendte jeg over referansene mine for å se om det kunne bli noe arbeid. Det tok en halvtime fra arbeidsgiver snakket med sjefen min, til jeg hadde fått intervju.
Han forteller at det gode humøret han har når han er i jobb, ikke er påtvungen eller anstrengende.
- Humøret er alltid på topp. Jeg er bare en happy type, og på butikken vil jeg bare behandle folk som jeg vil bli behandlet sjøl. Det gjør meg glad å se at folk som kan ha en tung dag, går ut med et bredt smil.
Noe av det som gir 21-åringen ekstra energi i kveldstimene bak kassa på Rema, er å se at det gode humøret smitter over på de han er i kontakt med.
- Jeg fyrer meg selv opp, jeg blir glad av å se at kundene blir glade, sier han og tilføyer:
- Det er lett å falle inn i rutiner på jobb, jeg prøver å holde meg unna rutinene. Jeg gir alle en ærlig sjanse, og prøver å ta hver kunde for den de er.
Har hørt at det kan bli for mye
Selv om tilbakemeldingene er for det meste positive, har han hørt at det enkelte ganger har blitt for mye. Dette har den ellers så smørblide trønderen funnet en løsning på.
- Jeg har hørt at enkelte syns det kan være overveldende til tider, men dette har jeg blitt god på å lese. Men da er det viktig å tone ned litt, og holde det høflig i alle fall.
Are har jobbet mye med folk hele sin arbeidskarriere. Dette er noe han tror er mye av årsaken til at det faller han naturlig å møte folk med et smil. Selv er han beskjeden når han blir konfrontert med tittelen "Bodøs hyggeligste medarbeider".
- Jeg vil jo være såpass raus med meg selv å si at jeg er flink, og at jeg stort sett får til det jeg sikter for. Når jeg legger inn en innsats, gir det avbetaling. Jeg har trua på meg selv, men jeg er ikke selvgod, smiler han.
- Hele butikken er tjent med det
Håkon Hassel er en av Are sine medarbeidere på Rema 1000 butikken. Han har bare lovord å komme med om kollegaen sin.
- Han er alltid i et godt humør og alltid blid. Hele butikken er tjent med det, for humøret sprer seg jo.
De to har jobbet en del sammen på kveldstid, og Hassel innrømmer at han tar seg i å se godt etter om de to skal jobbe samme skift.
- Han er en god addisjon til butikken, og det er nesten sånn at man jubler inni seg når man ser at man er satt opp på samme skift som han.
- Er Are en av Bodøs hyggeligste butikkmedarbeidere?
- Det vil jeg så absolutt si, jeg har ikke sett noen med mer energi og engasjement som han har.