Barn kommer seg ikke til skolen :- Bussene prøvde jo ikke engang

Veikamera Engeløybrua mot Ålstad. Foto: Statens Vegvesen
Skolebarna i Steigen kom seg ikke på skolen på grunn av uværet Frank. De berørte partene som måtte over brua fikk beskjed onsdag ettermiddag at bussen ikke kom til å hente barna deres. Dagen etterpå var det vindstille på Engeløybrua.

Natt til fredag har uværet Frank herjet over hele Nordland. I Steigen er barna avhengige av å komme seg over Engeløybrua for å dra til barneskole og ungdomsskole. Foreldre som har barn som er berørt av dette fikk beskjed på onsdag ettermiddag at bussen ikke kom til å hente barna deres. Torsdag morgen var det vindstille på brua, men ingen buss å se.

Kan prøve hardere

Julie Bakke Ånesbug (43) er en av de berørte foreldrene som ikke får sin eldste datter Vilja på ungdomsskolen. Torsdag kveld har foreldrene fått beskjed om at det trolig ikke blir undervisning på barneskolen, fordi de frykter for at ikke alle lærerne kommer seg på arbeid.

-Jeg skal ærlig si at jeg er pysete når det kommer til høgbrua og mye vind, men de kunne sett det litt mer an og gitt beskjed samme dagen i stedet for å ikke prøve engang. Andre sier jo at det var helt stille på brua helt til torsdag ettermiddag, forteller Julie.

Julie Bakke Ånesbug (43), Fillip Bakke (40) og Heine Bakke Ånesbug (4). Barna burde blitt hentet av bussen og fraktet på skolen, mener Julie.
Foto: Privat.

På grunn av korona er familien vant til hjemmeskole, slik at det kom ikke som et sjokk for dem. Barna synes likevel det er kjedelig med mer hjemmeskole, da de heller vil møte klassekameratene sine på skolen.

-Vi er heldigvis vant til det og vi kan ikke gjøre noe annet. Det bra at de har tenkt over saken at barna kan bli værfaste på andre siden av brua, men det må da gå an å vurdere litt nærmere. Det er sør-vest vinden som er problemet, men dette er jo østavind, sier Julie.

Beskjed fra kommunen

Per Aalstad (51) er en av bussjåførene som blir preget av dette. Han forteller at beskjeden kom fra kommunen om at bussene ikke skulle hente barna som måtte over brua.

-Vi har kjørt ruta som vanlig, men kommunen har gitt beskjed om at barn og ungdom som må over brua for å gå på skolen skal holde seg hjemme, for å unngå at de blir værfaste, forteller Aalstad.

Aalstad sier videre at han synes selv at det ikke hadde vært noe problem for elevene å dra på skolen, men han skjønner at kommunen vil ta forholdsreglene. På grunn av ekstremværet Frank, blir elevene fortsatt oppfordret på fredag til å ha hjemmeskole.

-Det er så vanskelig å vite hvor ille det kommer til å bli, og man er jo redd for at bussen kommer til å blåse over ende på brua, sier Aalstad.

Det er vanskelig å forutsi lokalt hvor ille ekstremværet kan bli og hvor mye enkelte steder blir preget av det på grunn av vindretning. Derfor har kommunen besluttet at barn og ungdom som må over Engeløybrua for å komme seg til skolen, skal ha hjemmeundervisning til ekstremværet er over.