Bodø trenger et bedre busstilbud

Byens busstilbud minner stadig bodøværingene på hvor nødvendig det faktisk er å ha bil oppe i kalde nord.

Har du tatt buss i Bodø vet du med stor sannsynlighet hvordan det er en planlegging og tålmodighetsprøve uten like. Å være busspassasjer gir ikke assossiasjoner til et miljøvennlig menneske som tar bærekraftige og gode valg. Bildet som dukker opp i hodet er en kald idiot som fryser i kulda nok en gang - har han enda ikke lært at bussen alltid kommer for seint?

Det er nemlig mange spørsmål som blåser i den kalde Bodø vinden mens jeg venter på bussen om morgenen. Rekker jeg jobb i dag? Kommer bussen 2 minutter eller 10 minutter for sent i dag? Eller når det begynner å snø: kommer bussen i det hele tatt?

Buss i Bodø. Studenter som reiser fra universitetet. Foto: Embla Lillegaard

Lang tid

Jeg er selv student, og bor nært Flatvold studenthjem. Jeg tar i likhet med mange andre studenter buss hver dag. På Flatvold bor over 200 studenter, og mange av de må bytte buss hver dag for å komme seg fra studentboligene til skolen. Dessverre går det ikke noe direkterute dit lenger, da Nordland fylkeskommune valgte å fjerne fra siste anbud.

Hvis disse bussene er presise (noe de sjelden er), bruker man på raskeste rute med et bussbytte 34 minutter. Når det er sommer tar det over en time. Dette er på en rute som ifølge google maps tar 13 minutter med bil. Kjører du bil til og fra universitetet sparer du altså minst 42 minutter hver dag.

Hel-elektriske busser

Da Nordlandsbuss tok over busstilbudet i Bodø 1. juli 2021, reklamerte de bredt for at bussene skulle bli bedre. De gjorde tilbudet sitt hel-elektrisk, hvor de lokket med god miljøgevinst, og at de var noen av de første i hele verden med all bytrafikk basert på elektriske busser. Så kan man spørre seg, er Bodø veldig innovativ, eller har resten av verden allerede innsett at det er en dårlig ide med elektriske leddbusser på isete veier?

Mindre C02-utslipp, støy og støv er veldig positivt, at bussene ikke fungerer på vinteren er ikke det. De som skulle ta buss i Bodø i februar i år husker nok det, da nesten samtlige bussruter ble innstilt i to dager. Selv husker jeg at jeg sto og frøs på busstoppet i over en og en halv time i minusgrader, mens jeg ventet på buss etter buss som ble innstilt eller utsatt. Til slutt ble alle innstilt, og jeg kom meg ikke på jobb.

Jeg, Embla Lillegaard (26), håper på et bedre busstilbud i Bodø. Foto: Judith Auestad

Dyrt

Bussen er dyr hvis du ikke bruker den ofte. Månedskort er billig både for voksne (800kr) og for studenter (470 kr),i forhold til å kjøre bil. Dessverre kan man bare velge mellom å kjøpe måneds- eller enkeltbillett i Nordlandsbuss, det finnes ikke ukes- eller dagsbilletter som man har mange andre steder i landet.

Dette fører til at en del må kjøpe vanlige enkeltbilletter, som koster 42 kroner i appen. Ønsker du å kjøpe billetten på bussen, legger de på et gebyr på 20 kroner. Det er dyrt, og løsningene er ikke gode for eldre, turister og barn, da det er disse gruppene som ofte ikke har smart telefon, bankkort eller vet at buss-appen i det hele tatt finnes.

Ikke så gøy på landet

Et annet problem får du hvis du bor litt for langt utenfor byen. Bor du på Løp, går siste buss fra byen klokken 16.21 på hverdager, og enda tidligere i helgene. Dette gjør det vanskelig for for eksempel barn å besøke venner eller gå på fritidsaktiviteter i byen. Men hvem trenger vel å komme seg til Løp etter klokka 17 på dagen uansett?

Eller ta buss på sommeren, eller søndager? Rute 3 som går mellom byen og Rønvik går ikke i det hele tatt på søndager. Bussrutene på sommeren går ofte halvparten så sjelden. Det er forståelig at de har færre ruter da det er mindre mennesker som tar bussen, men når man noen dager må vente over en time på bussen, eller ikke har busstilbud i det hele tatt, så er jo alternativet at man må ha bil.

Fiks det

Et konkret forslag til forbedring er at fylkeskommunen setter seg ned og ser over og endrer rutene. Endre på rute 3, rute 4 og få et bredere busstilbud til Nordsia. Få oftere avganger på sommeren, søndager og helligdager. Få direkte buss fra Flatvoll til universitetet, og gjør det billigere for enkeltbilletter. Ikke straff folk for at de vil betale ombord på bussen.

Hadde kommunen virkelig ønsket å gjøre noe for miljøet hadde de gjort kollektivtilbudet i Bodø bra, så bra at folk kunne ha valgt bort bilen. At busstilbudet er for dårlig, gjør at mange velger bilen over buss – og da er det ikke nødvendigvis elbil vi snakker om. Jeg mener at busstilbudet i Bodø rett og slett er altfor dårlig.

Det er ikke lett å gjøre alle fornøyde, men et minstekrav burde da være at man kommer seg hjemmefra til jobb i rimelig tid.

For skal ikke bussen gjøre det lett å komme seg fra A til B?

Nei, det virker ikke sånn i Bodø.