Bodøgutt sto for årets opphenting under NM

Ulrik Andreas Grytøyr (14) lå an til å tape. Så snudde alt.

Årets mesterskap i bordtennis gikk av stabelen i Trondheim i helga. I realiteten var det fjorårets arrangement som ble flyttet på grunn av coronapandemien. NM for yngre inkluderer spillere opp til 15 år.

Dramaet utspilte seg i en avgjørende lagkamp mellom Bodø bordtennisklubb og Stord bordtennisklubb. Stord ledet 2-1 i kamper etter tre kamper i lagkampen. Kamp nummer 4 sto mellom Ulrik Andreas Grytøyr fra Bodø og Ivar Aasen Bjelland fra Stord.

Psykologisk spill

Kampen startet oppskriftsmessig med en Iver Bjelland som raskt kom opp i 2-1 i sett. Ulrik som ligger vesentlig lavere på rankingen hadde da fått nok. Etter å ha ligget under med 4-10 i 4. sett hadde de fleste egentlig innsett at dette kom til å bli tap. Ulrik var derimot ikke klar til å kaste inn håndkleet helt enda. Han tok en rask timeout, og så var det bare å ta en ball av gangen, sier han.

- Etter den timeouten var jeg så rolig som jeg aldri har vært før. Så ble det 10-5, så ble det 10-6 og så ble det 10-7. På 10-8 kunne man merke at motstander begynte å bli tydelig nervøs, forteller han ivrig. Etter en lengre ballveksling ble det 10-9.

På det tidspunktet forteller han at han valgte å stirre motstander dypt inn i øynene for å vippe han av pinnen. Dette førte til en enkel returfeil av Iver, og når settet omsider ble vunnet med 15-13 var matchen i praksis i boks. Ulrik forteller at det var tydelig at motstander prøvde å se konsentrert ut, men man merket tydelig at innvendig var han helt ferdig. Siste sett ble en parademasj med 11-3 og 2-2 i lagkampen. Siste kampen i lagkampen ble en ren formalitet for Markus Madsen, Bodøs toppspiller i klassen for yngre.

Brutalt møte med virkeligheten

Påfølgende lagkamp ble et brutalt møte med virkeligheten der Fokus bordtennisklubb ble altfor sterke. Ulrik som var 3. mann på laget beskriver det brutalt og enkelt.

- Da ble vi rett og slett rævkjørt, og det ble vi vel egentlig hele laget. vi tenkte bare at, nei, nå er vi ferdig her. Deretter ble det en seier i en plasseringskamp som førte til en hederlig 12. plass av 20 lag.

Spiller for å lære

Ulrik, som har to år igjen i klassen, forteller at det viktigste på dette stadiet er å lære.

-Det er NM dette her. Det er et veldig høyt nivå med veldig gode spillere. Særlig de i Fokus bordtennisklubb er helt rå! Han forteller videre at de største forskjellene skyldes treningsmengde.

-Der vi trener kanskje fire timer i uka, trener de beste sørpå fire timer om dagen. Vi trener mye mindre enn de beste, og det er egentlig bare noe vi må leve med.

Det er en reflektert 14-åring som forteller videre om hvordan det gikk gjennom resten av helgen.

-Jeg fikk et sett mot en av de bedre fra Bergen. Det vær nært at det ble seier, men han trakk det lengste strået, og dermed tapte man den kampen. Jeg var allikevel fornøyd. Kampen før det var jeg egentlig misfornøyd, selv om jeg vant 3-0. Jeg sov i praksis gjennom store deler av kampen og klarte ikke å tenke prestasjon i hver ballveksling. Hadde jeg møtt en god spiller der kunne det gått forferdelig ille.

Fokus på prestasjon

Når han får spørsmål om målsetninger for resten av sesongen, er svaret at det er trening, og at det å bli bedre er det som er i hovedfokus.

-Jeg har et mål om å bli bedre på serve. Det er der jeg har mest å gå på opp mot de beste. Jeg må også jobbe med å spille bedre når jeg ikke ligger under. Det er noe jeg sliter med. Det å spille 100 prosent selv om man ikke trenger det. Å tenke én og én ball, og at jeg skal vinne alle.

Bordtennis

En bordtenniskamp i single på aldersbestemt nivå spilles best av 5 sett. På seniornivå spilles det best av 7 sett.

Lagkamper består av best av 5 enkeltkamper, som spilles av best av 5 sett. Først 2 singelkamper. Deretter en doublekamp, og så inntil 2 singlekamper til. Helt til et av lagene har vunnet 3 kamper.