Daniel (28) hoppet av læreryrket da han fikk en «kriminell» idé – nå har salget eksplodert
Daniel Flakowski Andersen er opprinnelig fra Narvik, men har jobbet som lærer i Tromsø siden 2012.
I 2021 sluttet han i yrket, fordi han hadde idé han ønsket å utforske. Med 15.000 kroner i lomma tok han en råsjanse:
– Det var i august i fjor jeg fikk ideen om brettspillet Detective for a day. Jeg har sett noe lignende bli gjort i USA, men det var ingen slike spill her i Norge. Etter rundt seks måneder var jeg klar til å lansere produktet, og siden har det eksplodert, sier Andersen.
I spillet skal man løse en kriminaletterforskning ved hjelp av ledetråder i avisutklipp, avhør, chatlogger, vitneutsagn, kart, visittkort, bilder, nettsider, obduksjonsrapporter og mye mer.
Detective for a day går ut på at man får en mappe med bevismateriale og ledetråder i et mordmysterium som kombinert leder til en gjerningsperson.
Andersen tror de ulike spesialhistoriene fenger folk:
– Den første historien jeg lagde var «Drapet på russetreffet». Den følte jeg kunne være interessant for de som er russ eller har vært russ nylig.
Det neste mordmysteriet hentet inspirasjon fra en mye omtalt NRK-serie:
– Den lagde jeg da sesong to av «Exit» kom ut. Den heter «Drapet på luksusyachten» og har en god del inspirasjon fra serien, sier Andersen.
En hjelpende hånd
I april jobbet Andersen hardt for å rekke å lansere før påsken, ettersom høytiden er tett knyttet til krim. Han fikk støtte fra Tvibitstigen for å hjelpe med markedsføringen. Dette hjalp han veldig i startfasen selv om pengene ble oppbrukt veldig fort:
– Jeg fikk 15.000 av Tvibit, men siden jeg hadde hastverk varte dette kun én uke. Det var veldig greit å få støtte slik at det å prøve seg fram var mindre risikabelt. Hele beløpet gikk til markedsføring som fortsatt er en av mine største utgifter.
For å produsere produktet tar han i bruk et trykkeri i Narvik, samt flere grafisk designere fra frilans-plattformen Fiverr.com. For øyeblikket har han tre ansatte som jobber 40–60 timer i uka med å pakke bevismappene, og gjør de klare til utsending. Selve historielagingen og produksjonen er det Andersen alene som står for.
– Jeg valgte å produsere i nærområdet, fordi dette gjør det lettere å kvalitetssikre produktet. Det bidrar også til å lage lokale arbeidsplasser som jeg mener er viktig, sier Andersen.
Markedsføringen
Andersen har ingen erfaring innenfor markedsføring, og gir hyllest til Youtube som lærte han alt han trengte å vite for å reklamere for sitt produkt.
– På Youtube lærte jeg meg hvordan jeg skulle bruke sosiale medier til å spre ordet om produktet mitt. Det som har vært mest effektivt har vært arbeidet jeg har lagt inn på TikTok, som virkelig har fått etterspørselen til å eksplodere.
Han anslår at det koster han 60.000 kroner månedlig å markedsføre, og at dette tallet bare kommer til å dobles om ikke triples i løpet av kort tid.
– For øyeblikket stålsetter jeg meg for julesesongen som kommer til å ha mye å si for etterspørselen. Planen er å ansette to nye I tillegg til de tre jeg allerede har for å holde takt med den forventede økningen i etterspørsel, sier Andersen.
Ble kontaktet av en interessert gigant
Andersen har blitt kontaktet av flere større aktører med ønske om å kjøpe opp selskapet. Andersen ønsket ikke å uttale seg om hvilke aktører eller hvor mye penger som lå på bordet.
– Det er ikke mye jeg kan si, men det var betydelige summer det var snakk om. Det var skummelt å takke nei til dette, men jeg er lykkelig over avgjørelsen min, sier han.
Planene videre
Om dagen jobber Andersen fra et nylig anskaffet kontor i Storgata. I fremtiden skal han utforske bruk av influensere, podkaster og såkalt business til business-markedsføring for å videreføre produktet mer.
– Jeg har også en plan om å snakke med oversettere som kan gjøre det mulig for meg å utvide konseptet til resten av Europa.