Daniel Ricciardo the honey badger

Som ung gutt tilbrakte jeg timer foran TV-skjermen sammen med faren min, hvor vi så på rally. Dette var vår greie, og det gikk aldri en uke uten at vi enten så et løp eller spilte WRC rallyspillet. Denne opplevelsen gjorde at jeg som eldre ble mer og mer interessert i motorsport. Jeg utforsket de forskjellige stilene innen motorsport og oppdaget raskt at det var spenningen og adrenalinet som virkelig fanget interessen min. Men etter hvert kom vi til et punkt hvor både jeg og faren min begynte å vende oss mer bort fra rally og mer mot Formel 1 – det store motorsport-sirkuset.

 Nå, 14 år etter at jeg så mitt første løp på TV, er interessen og følelsene for sporten større enn noensinne. Og det er ikke rart at jeg ble hektet etter 2010 sesongen. Formel 1-sesongen i 2010 var en av de mest spennende i sportens historie. Fire førere kjempet om tittelen hele veien til siste løp i Abu Dhabi. Sebastian Vettel ble verdensmester for første gang etter å ha vunnet løpet og dermed slått Alonso, som ledet mesteparten av sesongen.

Interessen for Formel 1 i Norge har økt betydelig de siste årene. Selv om Viaplay ikke deler sine seertall på grunn av børs-sensitive opplysninger, er det tydelig at sirkuset har blitt en fast del av mange norske hjem. Med et økende antall seere følger også mange reaksjoner, og den siste uken har det vært sjokkerende og vanskelig for mange å akseptere at en av de mest populære førerne muligens aldri vil kjøre i en Formel 1-bil under et Grand Prix igjen.

Det er dessverre flere indikasjoner på at Singapore Grand Prix kan ha vært Ricciardos siste løp i VCARB (Visa Cash App RB F1 Team). Men hvorfor skjer dette? Ser man på statistikken, kan man forstå hvorfor VCARB trolig kommer til å ta en beslutning om å bytte ut Ricciardo de neste dagene. Likevel, fra et sportslig perspektiv og med tanke på publikums syn, er det andre førere som kanskje burde gått først. Daniel Ricciardo er en publikumsfavoritt med sin fantastiske humor, smittende smil og som en drøm for produksjonen når det gjelder å promotere Formel 1 på best mulig måte.

Daniel Ricciardo startet sin Formel 1-karriere i 2011 med HRT (Hispania Racing F1 Team), før han fikk sitt gjennombrudd hos Toro Rosso (Nå VCARB) og senere Red Bull Racing. Hans store talent viste seg raskt, og han vant sitt første løp i 2014, imponerte med sin rå kjørestil og evne til å utnytte sjanser på banen. Med tiden ble Ricciardo kjent for mer enn bare sin fart, hans smittende humor, avslappede holdning og brede smil gjorde ham til en fanfavoritt.

Ricciardo har en unik evne til å bryte isen i det ellers seriøse miljøet i Formel 1. Han sprer glede både i paddocken og blant fansen, noe som gir sporten en mer menneskelig og underholdende dimensjon. Hans personlighet hjelper til å bygge bro mellom sporten og publikum, og hans karisma gjør at Formel 1 når ut til et bredere publikum. Gjennom intervjuer, TV-opptredener og sosiale medier har han bidratt til å gjøre sporten mer tilgjengelig og underholdende for både nye og gamle fans.

Det sier mye om en fører når følelser kommer i spill mot slutten av karrieren, spesielt i en sport som Formel 1, der få klarer å vekke slike reaksjoner fra fansen. Formel 1 er en brutal sport hvor mange førere tilbringer flere sesonger, men likevel blir glemt som om de aldri var der. Selv om Daniel Ricciardo kanskje aldri var den aller beste føreren, har han vært en av de beste til å formidle hva Formel 1 og motorsport egentlig handler om – glede, lidenskap og underholdning. Dette er noe jeg tror VCARB kan komme til å angre på.

VCARB er tross alt et «juniorlag» for Red Bull, primært brukt til å gi unge talenter en sjanse til å utvikle seg og vise sitt potensial. Dersom en fører viser ekstreme prestasjoner, kan de sikre seg en plass på Red Bull laget. Men VCARB er ikke et mesterskapslag, og derfor tror jeg at tapet av Ricciardo vil merkes. Hans popularitet og evne til å skape et positivt engasjement rundt sporten er en verdi som ikke alltid kan måles i poeng på banen, og det er noe laget kanskje vil savne mer enn de innser.

Men hvis helgens løp var hans siste opptreden i Formel 1-sirkuset, vil jeg bare si takk. Takk for gleden du har gitt meg som en ivrig følger av denne fantastiske sporten, takk for alle minnene, følelsene, og takk for latterkrampen jeg fikk under løpet i USA da du ankom paddocken kledd som en cowboy og ridende på en hest.

 Daniel Ricciardo, takk for alt!