– Det finnes fortsatt søndagsskole
For presten Odd Eidner er det et kjent og kjært minne. Han var nemlig en av de prestene som tilbake på 70-tallet hadde ansvar for søndagsskolene.
– Ja jeg har vær lærerprest på søndagsskole, men som oftest litt uformelt, sier han.
Da Eidner blir spurt om det fortsatt praktiseres søndagsskole, svarer han ja.
– Ja det finnes fortsatt søndagsskole, ikke i like stor grad som før, men det er nok noe som vil fortsette en stund til, opplyser han.
– Hvorfor er det ikke like vanlig som før i tiden?
– Det er litt vanskelig å sammenligne fortiden med nåtiden, det er veldig mye som skjer i dag. Og det er blitt vanskeligere å hente inn oppmerksomheten til barn, forklarer han.
Men selv om Eidner erkjenner at det ikke er som før i tiden, mener han det fortsatt er viktig og har en plass i samfunnet.
– Jeg syns det er fint vi fortsatt har søndagsskoler, ære være til de flotte voksne som trår til og underviser barna.
– Hva er det egentlig barna lærer på søndagsskole?
– Barna blir fortalt historier om Jesus sitt liv og en del gode fortellinger om moral, sier Eidner og forteller hvorfor han mener søndagsskolen fortsatt er viktig:
– Jeg tror det er en del av vår kulturarv og at det har mye å si for samfunnet, og for meg som prest er det viktig å videreføre fortellingene om Jesu liv. Om man er en flink lærer blir de historiene husket.
Eidner poengterer videre at før i tiden hadde ikke barn like stor valgmulighet om det å lære om Jesus.
– Før ble barna gjerne tvunget av familien og foreldrene sine, men det er viktig at det er fritt valg, sier han og fortsetter:
– Det er ekstra fint at barna i dag har fått litt mer valg og mulighet til å bestemme selv om de ønsker å dra på søndagsskole.
En gang da Eidner satt og fortalte historier til barna, ble han veldig overrasket over hvor vanskelig det er å nå til barn.
– Jeg fortalte noen bibelhistorier for noen barn tilbake på 70-tallet i Oslo. De var stille som bare det og jeg tenkte bare "yes", dette funka bra, jeg når dem. Men så kom det et pip fra en av barna. "Hvilket land kommer du fra?". De syntes jeg snakket så rart og trodde nordlandsdialekten var fra et annet land, ler han og forteller han brukte resten av den søndagen til å forklare om Nordland.
Eidner mener derfor at pedagogikk er viktig når man skal ha ansvar for søndagsskolen.
– Det er en utfordring å nå til barna. Det er der man virkelig får testet seg og får vite om man er god på å fortelle, sier han og avslutter:
– Vi prester har litt pedagogikk i utdannelsen vår, men vi kan godt ha mer. Vi som prester kan godt skjerpe oss litt mer, og med barn må vi ha minst like god kvalitet som med voksne når vi forteller historier om Jesus Kristus.