Dette er grunnen til dyre busspriser for studenter

Buss fra universitetet til Bodø lufthavn
I Bodø bruker man appen Billett Nordland for å kjøpe bussbillett. Denne appen er som de fleste andre billettapper for kollektivtransport, men det er noe som ikke stemmer. Når du åpner appen får du opp fem forskjellige kategorier for enkeltbillett. Kategoriene er: voksen, barn, honnør, student og militær. Det som er interessant er at militær og studentbilletten koster akkurat det samme som en voksenbillett. Hvorfor er det ikke billigere å ta buss for studenter i Nordland?

Det er ikke alltid like lett å leve på et studentbudsjett. I Bodø bor mange studenter et stykke utenfor sentrum, og man har som regel ikke bil. Det vil si at man må ta buss for å komme seg fra A til Å.

Studenter ved Nord universitet forteller at de syns det hadde vært fint med litt billigere billetter, for å få med seg mer av det som skjer i byen. En student sier at hun tror det er dyre billetter fordi busselskapet ønsker å tjene penger på studenter som ikke har noe annet valg enn å ta buss. En annen mener det er greit med prisene fordi de fleste studentene bor i nærheten av campus, så de har ikke så stort behov for buss uansett. Det virker allikevel som om det er ganske stor enighet om at det egentlig burde vært billigere. En tredje student sier:

Studenvert Øystein Strømsnes

– Jeg synes bussbillettene burde vært billigere for studenter fordi vi har dårligere råd enn for eksempel en voksen med jobb.

Studentvert ved Nord universitet, Øystein Strømsnes, sier seg enig i studentenes meninger.

– Det burde vært billigere for studenter å ta buss hvis kommunen vil at studentene skal bruke byen. Og se alt det fine Bodø har å by på.

Morten Møkleby er ansatt i Nordland fylkeskommune og kunne fortelle litt om hvorfor prisene er slik de er.

–En enkeltbillet for studenter koster 38 kroner, men det er da kraftige rabatter på periodebilletter.

Møkleby forklarer at de har nokså standard busspriser i forhold til resten av Norge. Bodø er en såpass liten by at de ikke får noe ekstra tilskudd.

– I Tromsø har de nå et prosjekt der de får tilskudd for å ha billigere billetter, Ruter i Oslo har også en lignende løsning.

Reis Nordland har noe som kalles ungdomskort, dette koster 390 kr i mnd, men er kun for barn under 20 år. Hvorfor har dere ikke en lignende løsning for studenter over 20 år ?

– Ungdomskortet er et gammelt tilbud. Det startet som en nasjonal ordning fra myndighetene. Ungdom på videregående skoler har dårligere stipendordning enn studenter. Mange må flytte fra hjembygda og har store reisekostnader. Videregående elever må for eksempel ofte ta ferge til nærmeste skole.