Doblet gjeldsgraden, så fikk de hjelp: – En helt fantastisk håndsutstrekning

Foto: Privat
Nå er dørene til det nye oppvekstsenteret på Røst åpnet. På grunn av avstandsulemper har Statsforvalteren vedtatt å støtte prosjektet med åtte millioner.

Ytterst og lengst sørvest i Lofoten ligger Røst. Øykommunen har omtrent 460 fastboende.

Oppvekstsenteret huser barnehage, skole og tannlege. Prosjektet har vært etterlengtet for røstværingene.

– Det er livsviktig for oss.

– Vi ser at unge flytter hjem når de er ferdig utdannet og har vært ute å luftet seg litt og nå skal etablere seg eller allerede fått barn.

Det sier ordfører i Røst kommune, Elisabeth Mikalsen. Det er ingen tvil om at oppvekstsenteret betyr mye for øysamfunnet.

– At de nå har en splitter ny barnehage og flott skole til sine barn er selvfølgelig veldig vesentlig når de skal vurdere om de skal flytte tilbake.

Men investeringene har kostet for Røst kommune.

Sprengte budsjettet

Det er ikke billig å bygge ytterst ute i havgapet.

Kostnadsrammen på oppvekstsenteret var på 46 millioner kroner.

Foto: Marie Staberg

Underveis ble budsjettet for trangt. Og den ferdige summen kom på rundt 80 millioner, opplyser Mikalsen.

– Det er vanvittige kostnader for et lite samfunn som Røst. Vi får jo overføringer per hode, så vårt oppvekstsenter koster mer enn driftsinntektene til Røst kommune.

Bygget skulle finansieres med låneopptak og bruk av fond. I tillegg søkte kommunen om 25 millioner fra Kommunal og distriktsdepartementet, men fikk avslag.

Statsforvalteren i Nordland ble derimot redningen og valgte å bevilge flere millioner til oppvekstsenteret.

– For lille Røst er det en vanvittig investering; når vi bygger et egentlig ganske nøkternt oppvekstsenter, som vi er nødt til å gjøre, for det er lover om hvordan byggene skal være.

– Når Statsforvalteren velger å gi oss åtte millioner til oppvekstsenteret, er det en helt fantastisk håndsutstrekting.

Mikalsen sier at kommunen nærmest har doblet gjeldsgraden med denne investeringen, som hun betegner som livsviktig for øya.

Oppvekstsenteret utgjorde 13 millioner ekstra i forhold til om vi skulle bygd det samme bygget på andre siden av fjorden.

På høy tid

Direktør for oppvekst og velferdsavdelingen ved Statsforvalteren i Nordland, Guri Adelsten Iversen, mener det var på høy tid at Røst kommune fikk et nytt oppvekstsenter.

– Vi så det som en god anvendelse å bruke pengene på til det beste for ungene

– Jeg har vært lærer der ute selv. Jeg ser at det er et bygg som er veldig vanskelig å vedlikeholde så det var på tide at ungene fikk et nytt bygg.

Iversen sier at tilskuddet som er gitt til Røst kommune, er gitt på bakgrunn av Røst sin geografi og deres økonomiske situasjonen.

– Det handler ikke bare om tilskudd til skolen, men det handler om den økonomiske situasjonen som Røst er i, og at det koster ekstra å bygge slike ting på mindre plasser.

Foto: Marie Staberg

Guri Adelsten Iversen opplyser om at det medfører stor merkostnad når man bygger på en øy. Bare det å frakte materialet tar mye tid og ressurser.

– Det var rett og slett fordi dette oppvekstsenteret var helt nødvendig å få bygd. Det forrige bygget var ganske slitt. Det hadde kostet alt for mye å begynne å renovere på det de hadde. Det var heller ikke tidsriktig med tanke på hvordan en skole, barnehage skal se ut, så det var helt nødvendig å få bygge et nytt bygg.