Elisabeth reagerer på buss-problem: – De sitter bom fast
Elisabeth Wenseth (48) tar buss med datteren sin til skolen hver dag.
Hun har flere ganger opplevd at setebeltene ikke fungerer, synes det er frustrerende at setebelter ikke funker, og at sjåførene ikke venter med å kjøre til alle har fått satt seg.
– Datteren min tar buss hver dag, til og fra skolen. Jeg har flere ganger opplevd at setebeltene ikke funker. De sitter bom fast, og er umulig å dra ut, forteller Wenseth til Avisa Nordland.
På morgenene og ettermiddagene er det mange barn som skal med bussene. Når setebeltene ikke funker, er det ikke enkelt for et barn å gå rundt på bussen i fart for å lete etter et sete med fungerende belte.
– Jeg tror ikke jeg har vært med på at de har ventet med å kjøre til alle har satt seg, sier Wenseth videre.
Hun forteller at hun har begynt å uttrykke frustrasjonen høyt, og at flere passasjerer skal ha sagt seg enig i at det er både tungt og vanskelig at de ikke venter til alle har satt seg.
Mye tyngre
Ved en bråstopp eller kollisjon i 50 kilometer i timen veier en gjenstand på tre kilo plutselig 90 kilo. En bag på 30 kilo kan veie opp mot 1200 kilo om bussen kolliderer eller bråstopper i 50 kilometer i timen, i følge tall fra NAF.
– Barn sitter ofte helt avslappet og i sin egen verden. Bena når heller ikke ned til gulvet. De er små, så hvis det oppstår en bråbrems fyker de av gårde om setebeltene ikke fungerer. Vi voksne er mer forberedte om det skulle skje noe, både fordi bena når ned til gulvet, og fordi at vi kanskje følger mer med. Dette er ikke en trygg skolevei, forteller den bekymrede moren.
Hun må ofte bytte sete med datteren når de setter seg på plasser hvor setebeltene er defekte.
– I en ordentlig bråbrems hvor datteren min har setebelte, mens jeg sitter uten, så tenker jeg at jeg er like farlig for de andre som sitter på bussen, hvis jeg fyker framover. Uten setebelte kan det være så lite som en liten bråbrems, og de minste på bussen fyker fram i setet foran og skader seg. Dette kan sette en støkk i de som blir skadet, selv om det ikke nødvendigvis er så alvorlig, mener hun.
Beklagelig
Driftsdirektør for Nordlandsbuss, Fredrik Moe, forteller at det er beklagelig dersom noen opplever at beltene på bussene i Bodø er defekte. Men han påpeker at beltene på bussene kontrolleres jevnlig, og at de senest i dag hadde en kvalitetskontroll.
– Først og fremst, om noen opplever at belter i bussene våre ikke funker, så beklager vi det. Vi hadde senest torsdag en kvalitetskontroll, der det ikke ble avdekket noe form for svikt i beltefunksjoner på noen av bussen som skulle ut i rute, forteller Moe til Avisa Nordland.
I tillegg til at de selv kontrollerer bussene, har oppdragsgiveren deres, Nordland fylkeskommune, også jevnlige kvalitetskontroller på bussene. Selv om bussene er i god stand i det de tas ut, kan det skje noe i løpet av dagen mens de er ute i drift.
– Bussene tas ut på morgenen, og går mer eller mindre hele dagen, og da kan ikke vi utelukke at det skjer noe i løpet av dagen. Om noen opplever feil på belter, kan de enten kontakte sjåføren direkte, eller henvende seg til Nordlandsbuss. Da vil vi iverksette tiltak med en gang, forklarer Moe.
Moe er klar på at sjåfører ikke skal kjøre før passasjerene har funnet plassen sin, men forteller at de har fått få klager på dette.
På en bybuss kan dette både være ståplasser og sitteplasser, men det skal ikke skje uansett.
– Vi skal sette søkelys på dette her i kursene vi har framover, og vi håper det ikke skjer igjen, avslutter Moe.