Embla (20) er leder i AUF Nordland: - Det er bra når ungdom blir hørt

Embla Sofie Kristiansen Sørensen var bare åtte år da hun så valgkampsendinger i opptak. Som 17-åring meldte Sørensen seg inn i Fauske AUF, der hun var ungdomsrådsleder. Idag er hun fylkesleder for AUF i Nordland.

-Jeg har vært politisk engasjert helt siden jeg var liten. Allerede da jeg var åtte tvang jeg mamma til å ta opp valgkampsendingene fordi jeg måtte legge meg før det begynte. Allerede på den tiden visste jeg hvor jeg hørte hjemme. Bare det at man ser at det fortsatt er klasseskille, gjør meg veldig engasjert i politikk. Det er fortsatt mange som ikke har det bra, både i Norge og andre deler av verden.

Ungdom må bli hørt
Sørensen er ikke bare leder for AUF, men hun sitter også i Fauske kommunestyret.
-Å sitte i kommunestyret har vært en annerledes opplevelse. Det er veldig mange vanskelige valg som må tas der. Man er oftere uenige om avgjørelsene som blir vedtatt her enn i ungdomspolitikken. Der man er friere. Man blir mer sterkere og selvstendig.

Embla har ingen spesiell hjertesak
-De sakene jeg jobber med der og da, blir min hjertesak. Jeg blir så engasjert i hver og en sak jeg driver med, kanskje ekstra engasjert når det gjelder likestilling og ungdom som skal bli hørt. Man har jo sett hvor fint det kan bli når ungdom blir hørt om ting som angår dem, og hvor dårlig det kan bli når de ikke blir hørt, forteller Sørensen.

Her blir det gjort klart til skolevalguke.
Foto: Sima Vahdani

Fikk saken sin vedtatt
Sørensen forteller videre at hun fikk en sak vedtatt i kommunestyret da hun var leder i ungdomsrådet i 2017.
-Det var snakk om leirskolen skulle bli flyttet til Bodø istedenfor Lofoten. Mange elever var uenige i det. Derfor tok jeg ordet i kommunestyret som ungdomsrådsleder og fikk gjennomslag. Det var veldig gøy, forteller Sørensen.

Korona tvang oss til å tenke nyskapende
I 2020 da korona kom ble det vanskelig for mange ungdommer å møte opp fysisk og kjempe for saker de brenner for.
-Korona har påvirket oss ganske mye, fordi vi plutselig ikke hadde anledning til å møte medlemmene våre fysisk. Det er en viktig del av det å være leder, å ha god kontakt med de man skal være leder for. Vi mistet også en stor mulighet til å verve nye medlemmer, da vi i en lang tid ikke kunne få komme på skolene. Korona gjorde på en måte ting veldig vanskelig, men det tvang oss også til å tenke nyskapende. Det ble holdt mange spennende digitale møter, med innledere vi ellers aldri ville brukt.

Vinner av skolevalg
Mandag 13. september er den store valgdagen. Da får vi se hvem som blir Norges nye statsminister. Som ung leder har Embla hatt det veldig travelt og da spesielt under valgkampen.
-Det har selvsagt vært ekstremt travelt i valgkampen, akkurat slik det skal være. Jeg har sammen med resten av ungdomspartiene reist rundt i hele fylket i to uker, og drevet en intens skolevalgkamp. Dette viste seg å være verdt det, da vi ble kåret til vinneren av årets skolevalg, både i Nordland og nasjonalt. Det har også vært jobbing opp mot kandidatene våre, og de ulike kommunepartiene. AUF er kjent for å være de som står opp først og legger seg sist i hver eneste valgkamp, forteller Sørensen.

Hvis du skulle overtale en ungdom til å bli politisk engasjert, hva ville du ha sagt?
-Det er dødsviktig at stemmen din blir hørt. Hvis du føler at noe er urettferdig i verden eller føler at du vil endre på noe, så ikke vent på at andre skal gjøre det. Gjør det selv. Man får en unik mestringsfølelse av å drive med politikk, og det å bare se på saker som du har kjempet for få gjennomslag, er bare helt unikt, avslutter Sørensen.