Fire av ti bruker alkohol for å dempe vonde følelser: - Personlig har det aldri fristet

Tallene gir grunn til bekymring, mener alkoholvettorganisasjonen Av-og-til.
Sivert Bartnes (24) har aldri drukket alkohol for å dempe en form for smerte, men kan forstå at folk velger og gjøre det av og til.

En fersk undersøkelse viser at fire av ti unge har brukt alkohol for å døyve vonde følelser eller stress. Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos, og er gjennomført av et landsrepresentativt utvalg. Hele 2668 unge personer (mellom 18-29 år) har deltatt på undersøkelsen.

Ifølge generalsekretær i alkoholvettorganisasjonen Av-og-til, Ragnhild Kaski, er tallene dobbelt så høye for unge sammenliknet med gjennomsnittet i befolkningen

– Mange erfarer at alkohol kan virke beroligende. Det kan fjerne ubehag på kort sikt hvis man er stressa eller lei seg. De positive effektene av alkohol er midlertidige. Alkohol kan gjøre vondt verre dersom man har det vanskelig, forteller generalsekretær Kaski til Nettopp.

Hun mener at det er enkelt å havne i en vond sirkel dersom man bruker alkohol for å dempe vonde følelser.

– Alkohol kan også være med å forsterke de vonde følelsene. Man kan for eksempel få angstsymptomer dagen derpå, og hvis man da velger å bruke alkohol på nytt - er man inne i en vond sirkel, mener hun.

Nå er det enda viktigere å informere om de vonde effektene alkohol kan ha, sier Kaski.

– Det er grunn til bekymring. Alkohol mot psykiske plager er en dårlig ide. Dersom man sliter må man heller finne seg noen å snakke med, fortsetter generalsekretæren.

Sivert Bartnes er student ved Nord-Universitet, og legger ikke skjul på at han tar seg en fest av og til. Han kjenner seg uansett ikke igjen i tallene undersøkelsen viser til.

– Jeg drikker ikke for at jeg synes synd på meg selv, men jeg kan forstå folk som gjør det. Noen folk har det vanskelig psykisk, så man kan forstå at enkelte kan ty til en form for selvmedisinering.

– Personlig har det aldri fristet å drikke for at noe ikke føles bra, det tror jeg ikke løser noe. Det er trivelig å ta seg en fest i blant - men i sosiale lag, forteller studenten.