Fire av ti bruker alkohol for å døyve vonde følelser: - Noen folk har det jævlig

En ny undersøkelse viser at fire av ti unge personer bruker alkohol for å døyve følelser og stress.

En fersk undersøkelse viser at 4 av 10 unge har brukt alkohol for å døyve vonde følelser og stress.

Alkohol kan utløse og forsterke psykiske plager. Tallene bekymrer generalsekretæren i alkovettorganisasjonen Av-og-til, Ragnhild Kaski.

– For noen kan alkohol virke beroligende, og fjerne et ubehag på kort sikt. Men det er dessverre bare midlertidig. På sikt er alkohol en farlig medisin mot psykiske plager og kan gjøre vondt verre.

Hun viser til en befolkningsundersøkelse Ipsos har gjennomført på vegne av Av-og-til, som viser at:

4 av 10 unge (18-29 år) har brukt alkohol for å dempe personlig problemer

4 av 10 unge har brukt alkohol for å dempe stress

4 av 10 unge har brukt alkohol fordi de har vært nedstemt og lei seg

– Tallene er dobbelt så høye for unge sammenliknet med gjennomsnittet i befolkningen. Det gir grunn til bekymring. Vi vet at mange unge i dag opplever psykiske utfordringer - men vi er nødt til å advare om at alkohol ikke er løsningen, sier Kaski.

Sivert Bartnes er student ved Nord universitet, og legger ikke skjul på at det blir en del festing innimellom. Han forteller likevel at han ikke kjenner seg igjen i det undersøkelsen viser.

- Jeg har aldri drukket for at jeg har vært lei meg eller trist. Det har aldri fristet å drikke for å selvmedisinere meg, det tror jeg ikke vil løse noe. Personlig kjenner jeg meg ikke igjen, men jeg kan selvfølgelig se for meg at andre folk gjør det. Noen folk har det jævlig.

- Det er trivelig å ta seg en fest i blant, men i sosiale lag - ikke for at man er lei seg eller trist, forteller Bartnes.