Folk benytter ikke fotgjengerfeltet på Flatvold

Gangfeltet som er omtrent100 meter unna busstoppet
Mange beboere på Flatvold studentboliger tar bussen til Flatvold, men de benytter ikke gangfeltet for å krysse veien.
Et bilde som inneholder utendørs, bil, vei, kjøretøy

Automatisk generert beskrivelse
Person som krysser veien uten bruk av fotgjengerfelt.

Om du tar bussen til Flatvold havner du på motsatt side av veien til studentboligene. Da må man krysse veien. Det er et gangfelt i et lyskryss omlag100 meter unna busstoppet, og et gangfelt ved brua over jernbanen som er omtrent 50 meter unna busstoppet, men det er mange som ikke gidder å benytte de. Mange velger å krysse veien rett ved busstoppet, der det ikke er fotgjengerfelt.

Å krysse veien der det ikke er gangfelt kan være veldig farlig. Det kan være vanskelig å se biler som kommer bak bussen. Det er også vanskelig for sjåfører å se fotgjengere som venter å krysse veien bak bussen. Fartsgrensen på veien her er 40 kilometer i timen, det kan bli farlig. Det er blitt observert en som ble truffet av bil, bilen fikk heldigvis bremset og fotgjengeren var uskadd.

Gangfeltet som er omtrent 50 meter unna busstoppet

– Vi har ingen kjennskap til at folk ikke benytter seg av gangfeltene på Flatvold. Vi skal endre på ting i området, men gangfeltene skal ikke flyttes, forteller faggruppeleder Roar Kristian Hunstad.

Det er et byggeprosjekt som er en del av Bypakke Bodø som skal bedre forhold for de som sykler, går og tar buss. Blant annet skal det utbedres og bygges gjennomgående sykkelvei og fortau mellom Mælen og Rønvikkrysset. Nordland fylkeskommune forteller at de ønsker å øke andelen av sykkel- og kollektivreiser, ivareta Nordstrandveien som trafikksikker skolevei, og å løse arealbrukskonflikter mellom gående og syklende. Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt av kommunen i 2018. Det antas byggestart i 2024.

Visualisering av prinsippene i løsningen. Nordstrandveien ved Amtm. Worsøes gate. Foto: Nordland fylkeskommune