Folk dør av kreft, og jeg fikk et gavekort fra Brun og Blid i en gavepose som «student-starterpack»

Som student vil jeg gjerne spare inn der jeg kan, for at det skal gå rundt økonomisk. Men det blir for dumt å legge et gavekort fra Brun og Blid i en gavepose ment for studenter.

Hvor langt skal det gå? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er kjempeflink til å smøre meg med solkrem hver andre time og med en gang jeg kommer opp av vannet når jeg bader om sommeren. Jeg er heller ikke kjempeflink til å ta på meg klær for å beskytte huden min mot solstråler. Jeg er av typen som aldri blir brun, og alltid brent. Da jeg var liten, vrei jeg meg i smerter om natten fordi ryggen var så solbrent etter alle festlighetene på stranda tidligere på dagen. Men jeg har heldigvis lært, og blitt mye bedre på å beskytte huden min, helst med faktor 50.

Jeg hører flere som skryter av at de har gått hele sommeren uten å bruke solkrem. Det utsetter en ikke bare for økt risiko for kreft, men UVA-strålene fra sola fører til tidligere aldring dersom man ikke bruker solfaktor. En skulle tro at det stod høyt oppe på listen til unge i dag å holde kroppen så ung så lenge som mulig. Men det er vel ikke så farlig allikevel, vi får jo faktisk en helt ny klinikk nå for nettopp dette. Da er det bare å holde på, det er jo bare å ta en behandling, eller? Kvinnehelse tror jeg de kaller det.

Feil budskap. Jeg sperret opp øynene da jeg så nedi gaveposen jeg fikk på skolen. Blant en pose tacokrydder, noen drops, en pose nøtter og ulike rabattkoder som kan være kjekt for studenter, lå det et gavekort fra Brun og Blid. 20% rabatt på neste sol du tar. Ifølge kreftforeningen er Norge i verdenstoppen for hudkreft, vi har faktisk det 5. høyeste tallet når det gjelder forekomst av melanom/føflekkreft. Før oss ligger Australia, New Zealand, Danmark og Nederland. I 2021 fikk 3097 personer hudkreft i Norge. Nesten 9 av 10 tilfeller henger sammen med for mye UV-stråler fra sol og solarium.

Brun og Blid. Du får hele 20% rabatt på neste sol-behandling. Foto: Linnea Berg Thorkildsen

Jeg studerer i Bodø på Nord Universitet, og her blir det ganske mørkt om vinteren. Det er et velkjent fenomen at mange får D-vitaminmangel i slike perioder. Da er det flere som kanskje tenker at det er lurt å ta en tur i solariumet. For det stemmer at kroppen kan produsere D-vitamin, til og med, med stråler fra et solarium. Men den økte hudkreft-risikoen er langt større og bedre dokumentert enn helsegevinster av økt vitamin D-nivå. Man kan oppnå høyere verdier gjennom kosten og tilskudd. Bruk av solarium er derfor uegnet som kilde til vitamin D. Hvorfor er UV-strålingen så farlig? UV-strålene kan ødelegge DNA-et helt inne i cellekjernen. Dersom man blir brent gang på gang, vil de ødelagte cellene kunne bli til kreftceller.

Men hvorfor er solariumet så farlig? Strålingen du får fra solariumet får man jo også naturlig fra solen, men i en mye mer konsentrert grad. Det er derfor ingen trygg nedre grense for å ta solarium. Hudtypen din har mye å si. Pigmentsvake hudtyper er lys hud, typisk nordisk hud. Personer med en slik hudtype har en økt risiko for utvikling av hudkreft sammenlignet med de med mørkere hudtype. Det å legge seg under lysrør som gir ut intens stråling, er derfor en god idé om du vil få en fin brunfarge. Det er derimot en veldig dårlig ide dersom du med nordisk hud ønsker å passe på helsen. Er det egentlig verdt det?

Hva skal konklusjonen være? Jeg syns ikke det er greit å fronte solarium. Jeg syns ikke det er greit at vi får et gavekort fra Brun og Blid i en goodiebag som en "student-starterpack". Jeg syns det er hårreisende faktisk. Det er greit at vi som studenter vil og burde spare penger der vi kan, men å gi oss et gavekort på solarium!? Studentpakken, som drives av Informmedia skriver på sine nettsider at de har strenge kriterier for hva som blir lagt i posene. Hvem sitter da bak og bestemmer at det er greit å være sponset av Brun og Blid? De vil kanskje ha brune og freshe studenter spradende rundt på campus rundt om i landet? Dersom fargen er så viktig, kunne vi heller fått et gavekort på selvbruning fra St.Tropez. Det er en ganske god selvbruning, helt trygg, men det svir litt i lommeboka for en fattig student.