Foreldrene er ikke fornøyde med skole-appen: – Frustrerende

Foto: Ruben Hoff
Før starten av forrige skoleår implementerte Bodø kommune appen IST Home Skole/Barnehage for å gjøre det lettere for foresatte å holde oversikt over barna sine i skole, SFO og barnehage. Det har skapt frustrasjon.

Man trenger ikke å komme seg lenger enn siden for nedlastning før man får et innblikk i tilbakemeldingene om den nye appen som brukes for skole, SFO og barnehage.

Appen har blitt tatt i bruk av Bodø kommune for å gi foresatte mer oversikt på tvers av skole og barnehage, og beskrives slik av produsenten:

– I IST Home – Skole/Barnehage får du oversikt over alle dine barn i skole, SFO og/eller barnehage i en og samme app. Appen lar deg kommunisere med ansatte, og gjør at foresatte kan registrere fravær, se barnets timeplan, eller for eksempel gi beskjed om at barnet skal hentes av noen andre.

Slik ser appen ut når den tas i bruk. Foto: Skjermbilde

Flere klager

ITS skriver på sine hjemmesider om «enkel og effektiv kommunikasjon mellom barnehage, skole, SFO og foresatte», noe som ikke gjenspeiles i vurderinger og anmeldelser fra brukerne.

Brukerne klager på at appen er «helt krisedårlig», «rotete», «et hinder for samarbeid» og «elendig».

På App Store, der appen skal lastes ned, er det klare tilbakemeldingene fra brukerne - som har gitt den en stjernerangering på 1,4. Foto: Skjermbilde

En av foreldrene som er lite imponert over den nye appen, er Therese Korsvik Berger, som har to barn i barnehage i Bodø.

Hun beskriver misnøye og frustrasjon etter å ha brukt appen.

– Appen lovet at informasjon skulle flyte lettere. Her brytes løftet som er gitt, sier hun til Avisa Nordland.

Therese Korsvik Berger har to barn i barnehage i Bodø, og dermed flittig bruker av IST Home-appen. Hun er slett ikke fornøyd. Foto: Ruben Hoff

– Irriterende

Korsvik Berger forklarer at hun også sliter med manglende varslinger og at det er problemer med innloggingen.

– Jeg får ingen varslinger og har problemer med innlogging i forbindelse med henting og leveringstider. Det er ganske irriterende at slike ting ikke er i orden.

Når hun blir spurt om tilbakemeldinger fra andre foreldre, sier hun:

– Jeg har ennå ikke hørt om noen som er fornøyde.

Før byttet til IST Home brukte barnehagen et annet program for å få oversikt, nemlig Kid Plan.

– Det er helt utrolig at de velger å inngå en avtale med et selskap med kjente feil og mangler. Jeg kan ikke forstå hvilke kriterier som ligger til grunn i anbudet når denne leverandøren blir valgt over Kid Plan eller My Kid som vi vet fungerer utmerket, sier Korsvik Berger.

Svar fra kommunen

Barnehage- og skolesjef Tore Tverbakk i Bodø kommune ville ikke stille til intervju, men svarer over mail at løsningen ble valgt etter en anbudskonkurranse.

– IST var den leverandøren som vant anbudskonkurransen. Dette er en totalleveranse som innebærer fagsystem for barnehage, SFO og skole, modul for lærere i skole, modul for dokumenthåndtering for barnehage, SFO og skole, kommunikasjonssystem med hjemmet for barnehage og SFO og HOME-appen for de foresatte.

– Har dere fått tilbakemeldinger fra foreldrene?

– I hovedsak er det skolene som får tilbakemelding fra foreldrene og som melder det videre til barnehage- og skolekontoret. Det er kommet noen henvendelser, og vi samarbeider med leverandøren for å få løst noen av disse. Det er for eksempel et ønske fra Bodø kommune at foreldrene får varsel når det legges inn fravær. Vi oppfordrer foreldre til å melde inn forbedringsønsker til skolene, som så melder til oss i barnehage- og skolekontoret.

Kommunen har også fått tilbakemeldinger fra skolene.

– Vi tar ønsker om forbedringer/endringer videre med leverandøren. Det er også viktig med god opplæring for å forstå fagsystemet godt, slik at hver skole kan nyttiggjøre seg systemet optimalt. Hvis noen skoler har hatt behov for mer hjelp/opplæring har leverandøren bistått.

Skolesjef Tore Tverbakk i Bodø kommune oppfordrer foreldre til å melde inn forbedringsønsker i appen til skolene. Foto: Trude Landstad

– Vil se på hva som fungerer

Foreløpig er det ikke snakk om å revurdere løsningen.

– Skolene har hatt løsningen i bruk ett skoleår, og vi har nå startet på skoleår to. Nå i andre skoleår vil vi se bedre hva som fungerer godt og hva som eventuelt må forbedres. Ønsker om forbedringer gjøres fortløpende med leverandøren ut fra innmeldte behov, sier Tverbakk.

– Vi vurderer og gjør tilpasninger og endringer i tråd med leverandørens muligheter for utbedringer. Bodø kommune er inne i en kontraktsperiode, og vi må ha vesentlige mangler for å kunne revurdere kontrakten. Det vil i så fall også bety ny anbudsrunde. Bodø kommune mener at løpende forbedringer, slik det gjøres i alle IKT-systemer, er det riktige per nå.