Fortsatt skjenkestopp for studenthuset Samfunnet: - Gjør det utfordrende å holde vanlig drift

Daglig leder Pål Lilleengen bekymret over ensomme studenter som ikke lenger har en møteplass. (Foto: Anette Tjemsland)
Pål Lilleengen (32) fortviler over den nasjonale skjenkestoppen. Han vil ha lokale koronaregler for utestedene i Bodø.

Siden desember 2020 har Samfunnet på Mørkved, holdt stengt. Samfunnet er en organisasjon i Bodø for studenter, som både eies og drives av sine medlemmer.

Tidligere i januar innførte regjeringen nasjonal skjenkestopp og oppfordring om å ikke ha besøk.

Denne uken kom de ut med nye og endrede restriksjoner for korona. Det er lov å servere alkohol så lenge man bestiller mat også.

- Det er spiseplikt for å kjøpe alkohol. Så her på samfunnet er det fortsatt skjenkestopp, fordi vi ikke serverer mat, forteller daglig leder for Samfunnet, Pål Lilleengen.

Møteplass

Den daglig lederen forteller at stengte dører på studenthuset Samfunnet, påvirker studentene mest.

- Det påvirker studentene i den grad at det er lite tilbud for studentene. Samfunnet har vært en møteplass for studenter, ikke bare for å konsumere alkohol, men et sted hvor man kan møte andre, forteller han.

- Koronarestriksjonene går veldig imot det Samfunnet i all hovedsak står for, med tanke på møteplass og alkoholservering. Dette gjør det utfordrende for organisasjonen å holde en vanlig drift, sier han.

- Ideelt sett skal samfunnet være et sted man kan komme helt alene og bli kjent med nye mennesker, dette går ikke lenger, legger Lilleengen til.

Hverdagen til Pål Lilleengen (32) er mindre hektisk nå som Samfunnet holder stengt.
Alternative løsninger

Samfunnet har mulighet til å holde oppe, men er avhengig av å tjene penger som de fleste andre bedrifter. Uten salg av alkohol og begrenset samling av antall mennesker holder de derfor lukket.

Det er uvisst når samfunnet åpner igjen, alt kommer an på koronarestriksjonene.

- Vi har vurdert andre sosiale løsninger for Samfunnet, som for eksempel en digital quiz, så det er stor mulighet for at dette blir gjennomført. Vi har sett mot andre studenthus for inspirasjon til flere lignende ting, forteller Lilleengen.

Restriksjoner

Pål Lilleengen forteller også at han syntes at reglene som har vært så langt i januar har vært litt for strenge.

- Her i Bodø har vi hatt god kontroll på smitte i forhold til hovedstaden, så jeg syntes at restriksjonene kan være mer lokale, sier den daglige lederen.

Han forteller også at han har jevnlig dialog med Bodø kommune om alle restriksjoner som gjelder for Samfunnet.

- De er veldig flinke til å gi ut informasjon til oss.

For ordens skyld er det ikke blitt påvist noe smitte på Samfunnet, verken blant ansatte eller gjester.