Per Fredrik (20) ble opplært av en stormester: – Hans tro på meg betød mye

Fra venstre, Per Fredrik Holand - Leder for Bodø sjakklubb, Eirik Bjørgum.
Per Fredrik Holand har spilt sjakk siden 2013 og de siste seks årene har han spilt for Bodø sjakklubb. For noen år siden gikk han i lære hos en stormester i sjakk.

Stormesteren det er snakk om, er den tidligere norgesmesteren Ketil Alexander Lie. Per Fredrik uttrykker at han var heldig som fikk den tidligere norgesmesteren som lærer.

– Han lette etter aktuelle elever i hele landet og siden jeg var høyest rangert i Nordland i juniorklassen, valgte han meg, sier 20-åringen.

En stormester i sjakk er en tittel som tildeles fra Verdenssjakkforbundet (FIDE).
Tittelen er den høyeste en sjakkspiller kan oppnå.

Mer enn bare en trener

For Per Fredrik var ikke stormesteren bare en lærer. Han var også en venn og en person han alltid kunne gå til for råd.

– Selv om han ikke er min lærer i dag, kan jeg fortsatt ta kontakt med han om det skulle være noe.

– Når var han din lærer?

– Det var skoleåret 2018/19 - altså ett år. Jeg husker at han var veldig god til å lære bort forskjellige ting og hans tro på meg betød mye, sier en takknemlig sjakkspiller og fortsetter:

– Alt handler ikke om ditt nivå som sjakkspiller, men også din villighet til å lære. Vi hadde et flott læringssamarbeid og jeg føler at han har hatt en positiv innvirkning på min karriere innen sjakk.

Vant i helga

Takket være målrettet trening og det å ha en stormester i baklommen, klarte 20-åringen en enorm prestasjon forrige helg.

– Jeg vil ikke skryte, men jeg vant førsteplass i Tromsøsjakken. Den er en av Nord-Norges største sjakkturneringer, sier han stolt.

– Hvordan gikk turneringen sånn alt i alt?

– I slike turneringer har vi fem runder mot forskjellige motstandere. Det endte med at jeg fikk delt førsteplass med en annen spiller. Men på grunn av at jeg hadde motstandere med vesentlig høyere rating vant jeg. (Sjakkspillere har en offisiell-score som antyder hvor gode de er. Jour.anm).

Stolt klubbleder

Per Fredriks sjakklubb er veldig stolt av hva han har prestert. Det sier lederen, Eirik Bjørgum.

– Det er vel første gang at vi har hatt en fra klubben vår som har vunnet denne turneringen. Tromsø er kjent som en av de desidert beste i sjakk, så det er veldig stas å se Per Fredriks utvikling, forteller han engasjert og fortsetter:

– Per Fredrik ivaretar klubbens ære. I tillegg er han med på alt vi holder på med. Alt fra turneringer, sjakkskolen og mer. Nylig var han i Kroatia på turnering og gjorde det svært godt.

Vanskelig å satse

Til tross for at Per Fredrik har jobbet hardt for å bli god i sjakk og har prestert, finner han det vanskelig å satse.

– Det hadde vært kult å blitt en stormester en dag, men om tiden strekker til er veldig usikkert. Det er svært vanskelig å satse på sjakk, spesielt å skaffe midler til det, forteller Per Fredrik og utdyper:

– Som eksempel om jeg vil spille i en turnering må jeg som oftest hente reisemidler og slikt fra egen lomme.

– Fikk du en pengepremie da du vant turneringen?

– Jeg fikk en liten slant denne helgen, men det var ikke noe å skryte av. Når en person vinner slike turneringer går det mest i heder og ære, avslutter Per Fredrik.