Å gå yrkesfag får deg tidligere ut i jobb

Hvis du går yrkesfag på videregående kan du gå ut i lære for å få fagbrev eller svennebrev etter to år. Under læretida jobber du mens du får opplæring i bedrift. Vil du få mer lederansvar etter fagbrevet kan du gå på fagskole.
Konstituert rektor ved fagskolen: Roald Ovid Isaksen er konstituert rektor ved Nordland fagskole. Foto: Judith Åshild Løvgren Auestad

Roald Ovid Isaksen er konstituert rektor ved Nordland fagskole, en fagskole som er fem steder i fylket.
I Bodø kan du utdanne deg til styrmann, kaptein eller maskinist.

- Lengst nord har vi elektrofag, elkraft og teknisk medieproduksjon. I Narvik har vi fire forskjellige retninger innen helsefag. Opplevelsesbasert reiseliv og bærekraftig matopplevelser har vi i Svolvær, mens det maritime og fiskeri er i Lofoten og Bodø. Vi skal i tillegg opprette bygg- og anleggsfag i Vesterålen og på Helgeland, forteller han.

Hva er formålet til fagskolen?
- At vi skal dekke behovet til næringslivet. De fleste som har gått på fagskole går derfor rett ut i jobb.

Folk med fagbrev innen bygg eller anlegg kan jobbe som snekker, murer eller elektriker og utvikle seg til å bli prosjektledere og derfra trenge mer kompetanse. Fagskolen tilbyr den videre kompetansen de trenger.

Båtsimulator: På den maritime fagskolen er spakene like som ute i den virkelige verden. Foto: Judith Åshild Løvgren Auestad
Fleksibel: Båtsimulatoren får det til å virke som du er på sjøen på ekte, med allslags vær. Foto: Judith Åshild Løvgren Auestad

Ida Marie Magnus (34) har jobbet som fagarbeider i Messiosen barnehage i 12 år, etter å ha vært lærling i Misvær i Bodø kommune. Hun valgte å bli fagarbeider i barnehage fordi hun er glad i barn, liker å være ute og å følge med på utviklinga til ungene.

- Å kunne bli barne- og ungdomsarbeider er en kjempemulighet for de som vil jobbe med barn og unge, sierMagnus.

Fagarbeider i barnehage: Som barne- og ungdomsarbeider kan du jobbe med barn og unge i mange ulike institusjoner, blant anna barnehage. Illustrasjonsfoto: Judith Åshild Løvgren Auestad