Hjelper miljøet med nål og tråd

Med bærekraft og miljøet i fokus inntok Gjenbruksuka Nord universitet med drop-in for studentenes ødelagte klær. - Det er viktig å ta vare på det man har, mener Elin Gisledatter.

Forrige uke var Gjenbruksuka over hele Bodø. Fokuset lå selvsagt på gjenbruk, hvor man blant annet kunne dra på bruktmarked, se på fotoutstilling og å få fikset det man allerede har. På Nord universitet har menneskene bak RE tatt turen ut slik at studentene kan fikse sine ødelagte klær.

– Her har vi drop-in for reparering av klær, enten om det er strikketøy eller klesplagg. Vi viser teknikker, hva de kan ha i reparasjonskasse og inspirerer dem til å friske opp ødelagte klær. Om man ikke har med noe, kan vi svare på spørsmål, fortalte Elin Gisledatter som er prosjektmedarbeider og produktutvikler for RE.

RE er et senter for innovasjon som tar imot personer som er i hospitering. Der driver de med bærekraftig gjenbruk, redesigner tekstiler, produserer ulike produkter og er nå i gang med møbler.

Les også: Disse var på Gjenbruksuka

– Ta vare på det man har

På drop-in var det kun gjenbruk å se på bordene. Det får de i samarbeid med både private og bedrifter. Resultatet blir at de får fokusert på klimaet, men også vist studentene hva de kan få til.

– Vi viser hva man kan bruke av det man har, på en enkel måte. Det er viktig å spare miljøet, være bærekraftig og ta vare på det man har, understrekte Gisledatter.

Kjerstin Helen Lund og Alexandra Marie Sandnes, som begge tar bachelor i trening, tok turen innom.

– Jeg tok med ei bukse som har masker som har gått opp. De har vist meg teknikker, men jeg kan sy småtteri som små hull, forteller Lund.

Kreativt og bærekraftig

Lund selv er glad i både klær og å handle dem, men prøver å være så bevisst som mulig.

– Alt jeg kjøper selger jeg videre, gir til Fretex eller til ei venninne, understreker Kjerstin.

Nordmenns handlestil er svært påvirket av å ville ha mye nytt, som igjen resulterer i å ha for mye i skapet. Begge studentene har gode tips til andre studenter for å være mer miljøvennlige i sine handlevalg.

– Vær kreativ med måten man styler på og tenk nytt på måten man kan sette opp et antrekk på, tipser Alexandra.

– Ta en del runder i skapet og sjekk størrelsene. Det kan være klær man har glemt, plasser klær i kategorier og så ta frem de som du ikke har sett på en stund, avslutter Kjerstin.