Kina i det høye nord

Kinas innflytelse og innvirkning i Arktis er et høyt omdiskutert og aktuelt tema. Spørsmål om investering og samarbeid mellom Kina og Norge ble belyst under onsdagens seminar.

Seminaret ble ledet av Frode Mellemvik som er direktør for High North Center, eller Nordområdesenteret, ved Nord universitet. Han fungerte som ordstyrer og presenterte de ulike gjestene, i tillegg til å prate om High North Center. Han fortalte blant annet at navnet High North ble brukt istedenfor Arktis, fordi når folk utenfor Norge hører ordet arktisk så skaper det bilder av kalde og ugjestmilde områder. Seminaret ble holdt på engelsk siden det var internasjonale gjester til stede, blant annet på nett fra steder som Shanghai. Mellemvik fortalte under seminaret at det var 150 gjester fra 20 forskjellige land som deltok.

Kinaekspert: Hans Jørgen Gåsemyr hadde mye spennende å fortelle om Kinas satsingsområder.

Historier fra Kina

En av gjesteforeleserne var Hans Jørgen Gåsemyr, som er ekspert når det kommer til kinesisk politikk og samfunn. Han er en person som ofte havner i media når Kina er aktuelt. Han har bodd flere år i Kina og kan språket godt. Han nevnte innledningsvis i forelesningen at han hadde vært journaliststudent ved Nord Universitet på starten av 2000-tallet.

- Kina har femårsplaner, og i disse planene dukker det opp ord som digitalisering, innovasjon og teknologi i større og større grad.

Han var ikke i tvil om at Kina er og kommer til å fortsette med å bli en større og større aktør innenfor det digitale markedet.

Kommunikasjon og investering

Andre som var med på å fortelle om samarbeid mellom Kina og Norge, var blant andre Stephen Fu som er sjef for Orient Holding AS.

- Jeg har bodd i Bodø siden 1987, men har vært med å starte et selskap med kontorer i Kina, hvor vi har 12 ansatte, fortalte Fu.

I Kina jobber de med å sette sammen både boliger og båter, men med varer, teknologi og ideer fra hele verden.

Per Arild Konradsen er styremedlem for First Scandinavia og jobber tett med Newtonrommet. Han fortalte historien om hvordan Newtonrommet ble startet opp i Kina i samarbeid med Boeing.

- Det var en utfordrende oppgave som førte til at jeg tilbrakte 200 dager i Kina for å bygge nettverk, sa Konradsen.

Han kom med mange gode tips for å bygge nettverk generelt, men med Kina som eksempel.

Frode Nilssen som er professor på Nord Universitets Handelshøgskole, holdt også et interessant innlegg med litt historie som bakteppe. I tillegg hadde Elise Chen som jobber ved Norwegian Chinese Chamber for Commerce en innholdsrik presentasjon med fokus på kultursamarbeid og kommunikasjon mellom Kina og Norge.

Kina. Seniorforsker Dr. Gørild M. Heggelund har jobbet mange år i Kina.

Kina og Arktis

Seniorforsker ved Fridtjof Nansens Institutt Dr. Gørild M. Heggelund holdt også en presentasjon under seminaret. Hun fokuserte på Kina sin interesse og tidligere historie med Arktis. Hun har bodd 16 år i Kina og jobbet tett med landet siden 80-tallet. I media blir Kina ofte sett på med kritiske øyne, noe som også ble tatt opp under seminaret. Heggelund føler kritikken mot Kina ofte blir litt hauset opp i media, og tenker at det er mye spekulasjon rundt Kinas planer og motiv i Arktis.

- Så langt har ikke Kina gjort noe som kan ansees som kritikkverdig i Arktis. De har foreløpig holdt en lav profil der, sier hun.

Hun tenker at det er naturlig for Kina å være interessert i Arktis, selv om det kanskje ikke rangeres høyest på den utenrikspolitiske dagsorden for Kina. Så hva kan landets interesse for Arktis handle om?

- For Kina så er det viktig å være observatør, ha en plass ved bordet, delta på forskning, vitenskap og gjøre studier knyttet til klima for eksempel, sier Heggelund.

- Kina sine interesser i Arktis handler også om tilgang til ressurser som olje og gass, og landet har eierinteresser i LNG Yamal i russisk Arktis. De har kanskje et ønske om å bevare og bruke ressurser, noe som kommer fram i Kinas White Paper. De har nok også et ønske om å utvikle den polare silkeveien, sier hun.

Kina kommer stadig opp i media, og ofte med et veldig kritisk blikk. Heggelund synes ofte at det Kina gjør som kan være kritikkverdig blir overdrevet i media. Heggelund synes det er viktig med en nyansert og balansert dekning av landet

I 2010 fikk Liu Xiaobo Nobels fredspris, noe som førte til brudd på handelen mellom Norge og Kina. I dag er det bekymringer for at konflikter mellom Taiwan og Kina kan oppstå, noe som sikkert ville ha stor innvirkning på landene som driver med handel med Kina.

Kan det være en risiko i dag å investere i Kina?

- Man kan selvsagt spekulere, men det viktigste er å følge nøye med på utviklingen Kina, noe vi gjør på FNI. Jeg tenker det er bedre for landene om man samarbeider og investerer i hverandre, selv om det alltid vil være noe risiko med tanke på det geopolitiske landskapet, avslutter hun.

Stikkord