Kommentar – Feirer du Halloween eller skrur du av lyset?

Den 31. oktober når det er Halloween verden rundt pleier man å si at du skal skru av lyset i huset hvis du ikke ønsker at noen skal banke på døra for å be om godteri. Hvorfor gjør man det?

Hvorfor feirer man Halloween?

I dag feirer man Halloween ved å gå dør til dør for knask eller knep, men denne dagen har historiske koblinger til både hekser, gjenferd og uforklarlige skapninger. I mange år har vi feiret denne dagen som Halloween. I teorien kler vi oss ut fordi vi skal gjøre alt for å skremme bort de døde, fordi på Halloween står de døde opp fra graven og hjemsøker oss levende.

Om jeg noen gang har tenkt over hvorfor vi kler oss ut på Halloween når jeg var yngre er et godt spørsmål som jeg har tenkt en del på. Jeg tror det er noe jeg ikke har tenkt på når jeg var yngre, og ikke har tenkt noe særlig rundt før denne uken. Som barn bare får man høre at det snart er Halloween og prøver å finne et kostyme du kan ha på og gå dør til dør med.

Feirer jeg Halloween fordi jeg kler meg ut den dag i dag? Det er noe jeg har lurt på. Jeg vil ikke si at det er noe jeg feirer fordi de døde skal stå opp fra graven, det er mer en unnskyldning for å kle seg ut og være med venner når man blir eldre. Som liten har det aldri vært en tanke.

Utelampen – av eller på

Hvis man ønsker besøk av utkledte barn, er det en regel man bør lære seg. Står utelampen din på betyr det at alle skumle skapninger i nabolaget er velkomne til å ringe på. Det innebærer også at hvis du ikke ønsker at noen skal ringe på, skrus den av. Dette er noe man lærer seg når man er barn, og som fortsetter i generasjoner.