Kraftig økning på matpriser: – Blir trangere økonomi
Hvis man velger å se bort ifra bolig, bil og transport så er det mat nordmenn bruker mest penger på.
I 2021 gikk 12,4 prosent av norske husholdningers totale forbruk med til innkjøp av matvarer og alkoholfrie drikkevarer, ifølge tall SSB har hentet fram for Nettavisen.
I 2022 ble det dyrere å kjøpe mat i norske butikker. Fra desember 2021 til desember 2022 økte prisene på matvarer og alkoholfrie drikker med hele 11,5 prosent. 1. februar er det ventet at prisene skal øke nok en gang.
Til VG råder professor Øystein Foros ved Norges handelshøyskole (NHH) at nordmenn burde ta påskehandelen allerede nå, før prisene stiger 1. februar.
– Alt som har lang holdbarhetsdato, kan du spare mye penger på å kjøpe før 1. februar. Du bør komme deg i butikken og handle det du trenger til påska, forteller Foros til VG.
– Ikke slik som korona
Derimot i Bodø virker det som at folket ikke er like bekymret.
Cato Vinje Johansen som er butikksjef på Coop Ekstra Mørkved forteller at han ikke har lagt merke til at kundene har begynt å hamstre vilt inn matvarer helt enda.
– Det har nok blitt litt større handlevogner, men ikke slik som hamstringen under korona. Det vi ser er en økning på billigere varer, slik som Coop sine egen varer. Det har vært en god vekst på disse varene på grunn av at prisene øker og folk kjenner på økning i pris på andre utgifter, forteller Johansen.
Johansen har selv fått med seg artikkelen på VG og spår at bodøværingen vil snart begynn å handle inn før prisøkningen.
– Det er klart når media roper så hører folk etter. Det kan skape ubalanse for oss når vi skal bestille inn varer., vi oppfordrer ikke til hamstring, forteller butikksjefen.
Johansen forteller at mye av varene som opp er varer som ofte er handlet av kundebasen hans. Produkter slik som pasta, ris og nudler er det spådd skal opp i pris.
– Vi er jo veldig en student-butikk og vi har en del småbarnsfamilier. Det går også i retning bleier og dopapir, som er varer som skal opp i pris. Det er ventet at prisen på papir skal opp, så vi er forberedt, forteller han.
Han har også lagt merke til at flere handler inn hermetikk, som også er varer som kan oppbevares over lengre tid på lik linje med dopapir.
Usikkerhet
Johansen forteller at foreløpig er han usikker på nøyaktig hvilken varer som skal opp i pris, noe som skaper bryderi for butikken hans.
– Vi lever i usikkerhet om hva som går opp i pris. Vi får noen indikasjoner på varer som kommer til å gå opp, men vi vet ikke med sikkerhet. Det skaper usikkerhet rundt bestillingene av nye varer, forklarer han.
Johansen prøver å følge med i media for å kunne holde hyllene i butikken fulle. Han legger også til at handlevanene til kundene begynner å endre seg.
– Vi ser at folk er mer opptatte av å se etter tilbud i for eksempel kundeavisen.
Til tross for all usikkerheten rundt prisøkningen på matvarer, er butikksjefen optimistisk.
– Vi må bare legge til rette for det. Vi jobber målrettet for å prøve å henge med, vi har fokus på å fange opp hva som går opp i pris. Så vil vi prøve å bestille inn ekstra i slike perioder som nå, forteller Johansen.
Småbarnsøkonomi
Trine Blikø er inne å handle på Coop butikken i Bodø. I hånden holder hun et par pakker med bleier og noen andre husholdningsprodukter.
26-åringen er en del av en vanlig småbarnsfamilie, med to barn. Derfor går mye av økonomien til bleier. Hun har heller ikke startet å hamstre inn matvarer, men er forberedt på det.
– Vi er mer opptatte av å stor handle i uka, men vi blir å merke det på bleier å slikt, forteller Blikø.
Det er ikke bare matvarene som skaper komplikasjoner for familiens økonomi.
– Alt går opp over. Det er renteøkning på hus og bil, man merker på økonomien at det blir trangere og vi har ikke så mye til overs, forteller Blikø.
Heldigvis er det to lønnsmottakere i hennes hushold, slik at økonomien går rundt. Hun er fortsatt derimot bevist på å få handlet litt inn før 1. februar.
– Jeg blir sikker å handle inn mer bleier, for det blir en utgift. Det går det masse av, også blir jeg å handle inn mer toalettpapir og slikt.
Småbarnsmoren er optimistisk, til tross for at pris stigningen kan endre handlevanene til familien hennes.
– Det går bra, men jeg merker at jeg velgere billigere alternativer. Jeg prøver å være økonomisk, forteller hun.