Kringsjå studentby har som mål å vokse seg større

Overblikk over studentboligene i Kringsjå studentby
Kringsjå studentby ble først etablert på slutten av 60-tallet. Siden utbyggingen har de stadig jobbet med å bli større som studentby. Tall fra 2015 viser at de er godt på vei mot målet.

Kringsjå studentby ligger i bydelen Nordre Aker i Oslo. Studentboligene ble først bygd ut mellom 1967-1970, men har etter det økt i antall boliger. I 2015 var Kringsjå studentby hjemmet til ca 950 studenter. Kringsjå studentby besto i 2015 av ca 2500 boenheter og 31 bygninger. Ca 60 prosent av dem som bor på Kringsjå studentby er internasjonale studenter.

Denne grafen fra våren 2015, viser tydelig at Nordre Aker lenge har vært en av de mest populære bydelene å bo i for studenter i Oslo (Graf hentet fra: Aftenposten, 2016)

SiO har et tydelig mål for framtiden

SiO er studentsamskipnaden for studenter i Oslo, og er ansvarlig for Kringsjå studentby. SiO har de siste årene rehabilitert og bygget ut enda flere boenheter, samtidig som de jobber med å utvikle uteområdet. SiO skriver på sine hjemmesider at målet for Kringsjå studentby er å skape en levende studentby for alle som bor der.

Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen
Blokken på bildet ligger i Olav M. Troviks vei 2 i Kringsjå studentby. SiO logoen ser man øverst på bildet til venstre.

-Jeg kunne tenk meg å bo her ut studietiden

I 7 etasje i Kringsjå studentby bor Elise Strand (19) fra Kristiansand. Hun flyttet inn i her på starten av året. Her bor hun med flere andre som studerer i Oslo. I blokka bor det studenter fra forskjellige plasser i Norge. Noen kommer også fra forskjellige land og verdensdeler.

Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen
Elise Strand i hennes studentbolig på Kringsjå, i studentboligen har hun sitt eget rom og bad, men deler kjøkken med fire andre studenter.

-Kringsjå var høyt på ønskelisten over studentbyer jeg ville bo i. Det var ikke så vanskelig å komme inn her, med tanke på at det er en stor studentby, det er jeg glad for.

Blokken Elise bor i ligger svært sentralt. I nærheten av studentboligen ligger det treningssenter, lesesal, matbutikk, utested og trikkeholdeplass. Området er tilrettelagt for studenter. Med god plass både inni og rundt blokka blir det lettere å være student og tilbringe sin studietid her. I blokka kryr det av studenter omtrent hele tiden, enten på kjøkkenet, i heisen eller i stua. Med så mange folk rundt kjennes det mindre ensomt å ha flyttet hjemme ifra, forklarer Elise. Om man allikevel skulle trengt litt tid for seg selv kan man dra opp på rommet og se på tv i ro og fred. SiO sitt mål for Kringsjå studentbyen er å skape en levende studentby for alle.

-Spesielt viktig med en levende studentby for alle under koronapandemien

-Jeg opplever målet til SiO som svært positivt og viktig. Det er spesielt viktig med en levende studentby for alle under koronapandemien, sånn at jeg har en lesesal jeg kan dra til for å komme meg ut litt, og ikke sitte for mye isolert og alene hjemme i en by man nesten ikke kjenner. Det er mye liv i blokka, men selvfølgelig ikke like mye med tanke på corona. At Kringsjå studentby vokser for studentene som bor her syntes jeg bare er bra. Jo flere mennesker jo bedre, da vokser bare det sosiale nettverket. Nå har ikke det skjedd i like stor grad jeg kunne ønsket, men så fort korona er over er jeg ganske sikker på det vil øke, sier Elise..

Foto: Emilie Zeiner Sending Larsen
Det er ikke ofte man får stå alene og lager mat i studentboligen på Kringsjå, til vanlig vrimler det med studenter overalt i bygget.

-Det har overgått alle forventningene

Elise stortrives på Kringsjå. Hun ønsker å bo her ut studietiden. Elise ser frem til å bygge seg et godt sosialt nettverk på Kringsjå med hennes medstudenter. Hun er glad for at valget landet på studentby og ikke privat hybel der hun hadde bodd alene. Elise syntes det er trygt å ha folk rundt seg, spesielt når hun er flyttet opp til Oslo alene og ikke bodd her en måned engang. Å bo i Kringsjå studentby føles ut som en egen by i seg selv, avslutter Elise med å si.