Lærerstreiken skaper uenigheter rundt eksamen –Eksamen bør avlyses

Etter over to år med hjemmeundervisning, etterfulgt av en måned med tapt læring grunnet streik, mener mange elever at vurderingsgrunnlaget er for tynt til å avholde eksamen.
Avgangselev: Emilie Strøm (18) er spent på å se hva som skjer med eksamen. Foto: Tiril Kåpvik Martinsen

I Bodø var over 304 lærere tatt ut i streik, blant disse er mange lærere på videregående skole. Det får elever til å reagere. Gjennom TikTok uttrykker elever over hele landet frustrasjonen rundt nok et år uten ordentlig undervisning. Mange mener derfor at det er urimelig å avholde eksamen.

–Eksamen bør avlyses, fordi de mener at over 10% fravær ikke gir vurderingsgrunnlag. Jeg er skiløper, men får ikke dratt på alle samlinger på grunn av 10% grensa. Hvis de mener at det ikke gir vurderingsgrunnlag, gir hvert fall ikke dette vurderingsgrunnlag, når vi har vært borte fra undervisning så lenge, sier Emilie Strøm (18).

Ujevnt utfall av streiken
Det er flere problemstillinger rundt dette. Hovedproblemet er spriket mellom skoler og klasser. I noen klasser har det omtrent ikke vært lærere igjen, mens i andre har de merket lite til streiken. Nå henger derfor mange klasser langt etter pensum.

Elever: Mia Leirbakk (17) og Mia Grønvold (18) er begge avgangselever på Bodin videregående skole. Foto: Tiril Kåpvik Martinsen

–Vi har bare hatt en lærer i streik, og det var gymlærer. Så det er ikke de viktigste fagene vi har mista, heldigvis. Jeg føler vi har vært veldig heldige med den. Men vi håper vi får gode forberedelser til eksamen, siden mange ikke vet hvordan det fungerer. Jeg skjønner veldig godt de som ikke vil ha eksamen, men for min del gjør det ikke noe, sier Mia Leirbakk (17).
–For oss på studie er det ikke så ille med eksamen nå, siden vi har hatt lærere i de fleste fag. Jeg syns det er kjipt at når vi for første gang skal ha eksamen, har vi så mange. Skulle ønske det var mer gradvis, så vi ikke ble kasta ut i så mye på en gang. Men jeg syns mer synd på de som går idrett her, for de har vært uten lærer i veldig mange fag. De mista mye skole, men må likevel ha eksamen i de fagene, sier Mia Grønvold (18).

Mistet mye undervisning
Spesielt ID3D (3. klasse idrett) ved Bodin videregående skole har vært rammet av streiken. Mange der har ennå ikke hatt idrettsfag dette skoleåret. De fikk heller ikke inn noen vikar, da det bryter med streiken.

Idrettsfag- elev: Casper Kolsrud (18) er en av mange som har vært hardt rammet av streiken. Foto: Tiril Kåpvik Martinsen

–Vi har mista 20% av faget, når fraværsgrensa er 10%, så da gir det jo lite mening at vi skal ha eksamen. De som ikke har fått tilstrekkelig undervisning, er mye mindre rusta til å komme opp i fagene de har mista. Det blir urettferdig, mener Casper Kolsrud (18).

Casper er ikke alene om å være frustrert over hvordan streiken har rammet dem. Dette sier klassekameraten, Alexander Solbakk Olsen (18) om utfallet av streiken:
– Jeg har kun hatt tre fag; norsk, historie og idrett-og samfunn. Vi begynner jo å få et lite eksamensgrunnlag. Vi har mista en del av de idrettslige fagene. Skoler er ramma ulikt, så grunnlaget mot eksamen er ganske forskjellig blant elever i landet. Det blir fort en ulempe for noen, og fordel for andre.

Idrettsfag- elev: Alexander Solbakk Olsen (18) –Vi har heldigvis god tid til å forberede oss til eksamen. Foto: Tiril Kåpvik Martinsen