Maiken (25) mener studentrabattene i Bodø er for lave

Studentene ved Nord universitet synes tilbudet av studentrabatter er dårlig i forhold til andre norske byer. – Bodø har lite å komme med.

Ved Nord universitet er det tusenvis av studenter som benytter seg av byens studentrabatter. Mange ulike bedrifter tilbyr rabatter til studenter, på alt fra buss til overnatting og mat, men studentene i byen er ikke fornøyde med tilbudet.

Ikke fornøyd. Maiken Johansen (25) mener studentrabattene som blir tilbudt i Bodø kunne vært bedre. Foto: Embla Lillegaard

Bodø har lite å komme med

Student Maiken Johansen (25) mener at rabattene kunne vært litt bedre.

- Jeg syntes studentrabattene er greie, men det kunne vært flere rabatter, og kanskje litt høyere rabatter, for det er jo bare 10% på de fleste butikkene.

Bruker du ofte studentrabatter?

- Ja, ofte på City Nord, eller hvor som helst hvor jeg befinner meg. Men rabattene burde vært høyere, det er jo som sagt bare 10%, og det er litt lite.

En student som ønsker å være anonym, nikker og er enig.

- Jeg har sterke meninger om dette. Jeg syntes rabattene er for lave, Bodø har veldig lite å komme med. I for eksempel Trondheim og andre byer er det mye bedre tilrettelagt for studenter enn i Bodø. Det er ikke nok åpenhet for studentene her sammenliknet med andre byer, og det kan absolutt bli bedre. Jeg savner rabatter på flere restauranter, og i ulike apper.  I Trondheim kan man også få rabatt på Pirbadet, skulle ønske vi hadde noe liknende her.

Ønsker et bedre tilbud. Espen Follan (22) savner studentrabatt på hårklipp. Foto: Embla Lillegaard

Ikke alle har rabatt

Espen Follan (22) forteller at han synes tilbudet er noe manglelfullt.

- Jeg glemmer ofte av å spørre om stedene har studentrabatt, da det ikke er alle som har det. Tilbudet er litt, ja, mangelfullt. Jeg skulle ønske det var flere rabatter på steder som studenter vanligvis drar, slik som Burger King, der hadde det vært greit og hatt 10% avslag.

Er det noen flere plasser du savner å få studentrabatt

- Ja, på hårklipp og liknende.

Vi når ikke ut med det glade budskap

Et av stedene i Bodø som tilbyr studentrabatt er Egon. Daglig leder Ulrikke Lindseth forteller at hun syntes det er greit å kunne tilby studenter litt avslag

- Da er det lettere for dem å unne seg et restaurantbesøk en gang iblant, sier hun.

Studentrabatt. Eksempel på studentrabatt fra kantinen på Nord universitet.
Foto: Embla Lillegaard

Marked & eventansvarlig ved Fram kino, Benedikte Schuitema, forteller på sin side at de har forsøkt ulike ordninger med studentrabatt i flere år, men at de nå har avviklet det.

- Rett og slett fordi det ikke funker. Vi når ikke ut med det glade budskap. Selv mener jeg at den siste ordningen vi hadde var et veldig godt tilbud til studentene. Da tilbydde vi komplett kinoopplevelse til 131,-. Det er hele 92,- i rabatt. Likevel ble ikke tilbudet benyttet i tilstrekkelig grad.

- Nå har vi nylig innført studenttilbud igjen; men foreløpig kun i kiosken. Dette mens vi grubler på en bedre ordning for å nå ut. Det betyr altså ikke at vi har besluttet å ikke gi studenttilbud; heller tvert imot. Vi må bare finne ut hva som funker best - og er her absolutt åpne og mottakelige for innspill.