- Man vil jo være med på det som skjer

Karakterpresset er allerede skyhøyt landet over blant ungdommen. Men presset på å skulle prestere både faglig og sosialt har heller aldri vært høyere.

- Når man ser at andre er med vennene sine eller på fest i helgene, så skulle jeg ønske jeg fikk vite om det siden alt virker så hemmelig, sier Sunniva Elinjord.

Kjenner på FOMO

I en undersøkelse utført av Ipsos for DnB, sier seks av ti at de har opplevd at det er vanskelig å velge hva man vil få mest ut av å være med på, fordi valgmulighetene er så mange. Nær halvparten av de spurte sier at de har kjent på frykten for å gå glipp av noe - altså har de hatt FOMO (fear of missing out).

Med alt presset og stresset de unge allerede står overfor, er frykten for ikke å være med på ting en ekstra stressende faktor i hverdagen. Snapchat, Tiktok, Instagram, BeReal og andre sosiale medier står så sterkt i dagens samfunn at det er umulig å ikke få med seg alt som skjer, og få et innblikk i hva man går glipp av.

Sunniva Elinjord (17), Magnus Bratland (19) og Solveig Pernilla Tost (16) er tre elever ved Bodin videregående skole. De kjenner på det med å ikke alltid strekke til på alle plan.

Sunniva Elinjord (17) går andre året på Bodin Videregående skole, hun er en av de som merker litt på presset rundt det å føle på FOMO.

Press for å være med

-Det er jo ikke en gøy følelse, og det kan ofte bli tullet med i vennegjengen når jeg eller noen andre prøver å ta det opp, sier Elinjord.

Magnus Bratland (19) går påbygg på Bodin vgs.
Foto: Hanna Mari Christensen
En som ikke føler noe særlig på presset er 16 år gamle Solveig Pernilla Tost, som går første året på studiespesialisering ved Bodin.
Foto: Hanna Mari Christensen

Sosiale medier og konstant se hva alle gjør, bidrar til at flere unge presser seg til å være med på ting.

Elinjord er en av de som synes det er et vanskelig dilemma man ofte står overfor når det gjelder å gi etter for presset, både fra seg selv og fra vennene.

- Det ender med at jeg ikke får bidratt like godt til samtalene og være sånn jeg skulle ønske jeg kunne være, sier hun.

Strekker ikke til

Som fulltidsstudent med skolearbeid hver dag, trening og to deltidsjobber har Magnus Bratland mer enn nok å gjøre i løpet av en uke og tiden strekker ikke alltid til, som fort kan gå utover skolearbeidet.

-Man vil jo være med på det som skjer og ikke misse ut på ting.

-Jeg syntes det var kjipt når vennegjengen fant på noe, men nå har jeg funnet ut hva som gjør nytte for meg sosialt og hva som ikke gjør det.

Mindre påvirket enn før

I likhet med de to andre elevene er Solveig Pernilla Tost aktiv med fritidsaktiviteter og mye skolearbeid, som tar en del tid.

Tost kjenner ikke like mye på FOMO-følelsen den dag i dag som det hun gjorde før.

-Jeg personlig blir mindre påvirket enn de fleste andre på min alder. Søsteren min, for eksempel, føler på et større press på å være med på gruppeaktiviteter selv om hun har mye.

Forskjell på generasjonene

På spørsmål om de tre elevene føler at klassemiljøet og skolesystemet tar opp problemstillingen med "FOMO", er de relativt enige i at det blir lite snakket om og at det som regel er noe man holder for seg selv.

-Man har jo den vanlige praten med lærerne der de sier at alle skal bli med og inkluderes. Jeg tror begge generasjoner hadde det vanskelig, men på forskjellige måter. Det vi synes er vanskelig, skjønner kanskje ikke den eldre generasjonen, som kan gjøre det enda vanskeligere for oss. Sier Sunniva

Geir Ludvig Næstby er rektor på Bodin videregående skole.
-Vi har på dagsorden blant lærerne, det med å skape relasjon til ungdommen. På den andre siden er vi jo en utdanningsinstitusjon, der skole og læring er hovedbiten, så det er jo et dilemma.

Magnus sier derimot:

-Jeg tror vi har det altfor lett egentlig, da det er enkelt å komme seg på skolen. Vi har jo alle midlene liggende foran oss så vi kan jo bare følge en mal så får vi det gjort.

Er bekymret

Geir Ludvig Næstby, rektor ved Bodin videregående skole sier at avstanden mellom å være innsiden eller utsiden er kort, og at dagens generasjon er flinkere til å ta ting innover seg som viser at det er tøffere å være ung i dag.

-Det har vokst frem en bekymring hos meg av å høre hva elevene må og hva de skal, sier han.

Bodin videregående har som de fleste andre skoler helsesøster og rådgivere, og trøkket rundt hjelpetjenestene har økt de siste årene, nettopp på grunn av presset ungdommen føler på i dag.

På spørsmål om skolen gjør noe for å forebygge ungdommene sine vanskeligheter, blir det nå i november en felles kursdag for alle lærene i Salten.

Det blir satt mye fokus på relasjonen mellom elev og lærer, sånn at den enkelte elev på best mulig måte kan bli sett og ivaretatt.