Mangel på folk med ikke vestlig bakgrunn representasjon i filmer.

Kommentar: Kommentar om mangel på mangfold i filmbransjen

I de siste årene har folk med minoritetsbakgrunn fått flere roller i norske og amerikanske filmer. Personlig tror jeg det har noe med sosiale medier å gjøre. Det er i sosiale medier folk snakker mer fritt om hva de synes om en ting. Mange unge folk med minoritetsbakgrunn har klagd på filmbransjen om at vi trenger flere skuespillere som "ser ut som oss".

Jeg husker en dag da jeg var liten og så på TV, spurte jeg moren min om det var noe feil med hudfargen min. Da spurte mamma meg hvorfor jeg spør en slik spørsmål med en veldig bekymret ansikt. Selvfølgelig ble hun engstelig. Jo fordi jeg ser ingen som ser ut som meg på Tv. Ingen med svart hår, ingen med min hudfarge og ingen med brune øyne, svarte jeg. Til den dag i dag tenker jeg fortsatt på spørsmålet jeg stilte. Ei jente i 6 årsalderen skal ikke gå rundt og undre på om det er noe galt med hudfargen sin.

Gode rollemodeller

Det trengs gode rollemodeller som kan spille en viktig rolle for rekruttering til filmbransjen, fordi det presenterer muligheter for mange andre. Mangelen på mangfold foran og bak kamera kan bidra til mangelen på rekruttering til filmbransjen og filmutdanning. Med dette øker castingen av stereotyper. Det er dessverre mange personer med minoritetsbakgrunn som får tilbudt roller som er stereotypiske. Eksempler på dette er roller som er kriminelle eller undertrykking av innvandrerkvinner. For at dette ikke skal skje syns jeg filmbransjen bør få litt mer info om dette. Som en kvinne med innvandrerbakgrunn blir jeg veldig lei hver gang jeg ser en innvandrer kvinne spille en rolle som er kriminell eller blir undertrykt.

Foto: Sima Vahdani

Tilgjengelig for alle målgrupper

Filmprodusenten Frederick Howard bak den norske filmen "Tre Nøtter Til Askepott" sa en dag at prinsen til Askepott ikke må være etnisk norsk. Han mente at norsk filmbransje ikke var god nok på mangfold.

-Når vi lager en moderne versjon, skal den være bred, representativ og tilgjengelig for alle målgrupper. Dette må vi også tenke på i castingprosessen, forteller Howard. (Kilde hentet fra Dagsavisen).

Flinke ungdommer

Jeg elsker at unge folk idag kjemper for det de brenner for. Det ser vi i sosiale medier. Er det en ting de vil ta opp, gjør de det. En likerklikk kan gå til å bli 2000 likerklikk, og med dette kan hele verden få se perspektivet til en ung jente i samfunnet idag.

Jeg må si at filmbransjen har blitt bedre enn den var da jeg var liten. Jeg ser flere folk med innvandrerbakgrunn i store roller nå. Netflix lager flere serier og filmer med innvandrere som biroller og hovedroller. Men jeg må si at en del av meg misunner barn og unge idag. Jeg skulle ønske jeg og mange andre barn hadde også den opplevelsen for 15 år siden. Noen vi kunne se opp til og føle med. Da hadde jeg sannsynligvis ikke spurt mamma det spørsmålet. Samtidig er jeg stolt på hva ungdommen har fått til. Takket være dem og sosiale medier får barn og unge i fremtiden gode rollemodeller og forhåpentligvis ikke trenger å lure på hva som feiler hudfargen deres.