MDG heiet frem syklistene: – Noen stoppet opp og slo av en prat

Mandag 6. september valgte lokallaget til Miljøpartiet De Grønne en kreativ morgenhilsen til syklistene i Bodø.

– Omtrent klokken syv var vi på plass for å heie frem syklistene i Bodø, forteller førstekandidat hos MDG, Thomas Johansen.
Johansen er egentlig fra Narvik, men har base i Bodø for øyeblikket for å drive valgkamp i fylket.  
Sammen med ham var det fire andre fra lokallaget i Bodø, Kaja Langvik-Hansen, Marte Henriksen, Astrid-Marie Silåmo og Bjørn Bjørstad Pedersen. 

Smilende syklister

De fem politikerne var plassert ved Reinsletta i Bodø, på Rønvik-sida. 
– Det var en veldig fin plass å stå, fordi det var mange syklister som kom fra den siden som skulle inn til sentrum, forklarer Johansen. 
– Var det mange som syklet forbi? 
– Det kom et stort “rush” i halv åtte-tiden, men etter det begynte det å gi seg. Jeg vil påstå at det var nærmere seksti personer som syklet forbi, sier han og fortsetter:  
– Folk smilte og ga tommel opp. Noen stoppet til og med og slo av en prat. 

"Morgen-boost"

I en time sto de der med skilt for å takke syklistene for at de bidrar til et bedre bymiljø, og for å ønske dem en god dag. 
– Dette var en sykkelaksjon som vi har gjennomført flere steder i landet, men det var passende at vi fikk det til i Bodø.  
Johansen forklarer at det er aller første gang stuntet har blitt gjennomført i Bodø, men at det neppe er siste gangen. 
– Det er en skikkelig “boost” på morgenen, og jeg håper det var en like stor “boost” for de som syklet. Håper det er en motivasjon for å bruke sykkel i stedet for bil.

Stunt før valgdagen

Valget er rett rundt hjørnet, og MDG er nok ikke de eneste som gjør slike stunt i denne perioden. 
– Dette var et valgkampstunt, men det er noe som vi har gjennomført flere ganger utenom valget også, sier MDG-politikeren. 
Han legger til: 
– Vi mener vi har den beste sykkelpolitikken i Norge, og da er det viktig å sette fokus på det.  
Han forklarer at De Grønne sin sykkelpolitikk handler om å legge mest mulig til rette for miljøvennlig transport.  
– I byene skal vi ha færre biler og skape mer rom for folkeliv, buss, syklende og gående, sier Johansen.