Mobiltelefoner til bry på tannlegeklinikkene

Mobilen har blitt en naturlig del av hverdagen, mange tenker seg ikke om før de fotograferer.

Ikke glem personvern

På alle de offentlige tannlegeklinikkene i Nordland fylkeskommune er det hengt opp lapper for å minne om at det ikke skal tas eller publiseres bilder av tannpleiere uten samtykke. Tannlegeklinikkene har også fokus på at man ikke må glemme mindreåriges rett på personvern.

«Publisering av bilder og video skal ikke skje uten samtykket av de som er avbildet/filmet» . Dette står på skjermen som henger på venteværelset på Bankgata tannlegeklinikk. Sosiale medier har gjort at man med få tastetrykk kan dele store og små øyeblikk i hverdagen. De mest populære appene er bildedelings apper som Facebook, Instagram og Snapchat. De fleste er brukere av minst en plattform på sosiale medier og vi er vant med at mobilen dras frem for å dokumentere hverdagen.

På en skjerm på Bankgata tannklinikk står det at man må spørre før man tar bilder.
Datatilsynet advarer

Dessverre glemmer mange personvernet. På Datatilsynet sine nettsider står det at det skal gis samtykke før bildene publiseres på alle bilder der mennesker er i hovedfokus. Om de fotograferte er barn er det barnets foresatte som skal gi samtykket på vegne av dem. Datatilsynet understreker derfor at voksne må være ekstra varsomme.

Hengt opp lapper på Mørkved

Også på Mørkved tannklinikk er det hengt opp lapper. Tannpleierne forteller at noen er ivrige med mobilene.

Tannpleierne forteller at de ønsker at pasientene spør først om det er ok å ta bildet. Det er ikke alle som tørr og si ifra om de ikke vil på kamera. På tannklinikken er det mange mindreårige pasienter derfor har de hengt opp lapper både dører og undersøkelsesrommet for å minne om personvern.

Flere av disse lappene henger på Mørkved tannklinikk.

Øystein Bærø er fungerende fylkestannhelsesjef i Nordland fylkeskommune. Han mener lappene er et fint tilltak.

Jeg har ikke fått tilbakemelding om at det har vært et problem etter at klinikkene fikk mulighet til å henge opp de nevnte lappene. Jeg tenker det er greit at lappene henger oppe fremdeles, siden bestemmelsene ikke er endret, skriver Bærø på mail.

Foreldre må være til stede for barna

Noen barn gruer seg til å dra på tannlege kontroll, mens andre barn synes kanskje det er spennende. Mobilen ender ofte opp som er forstyrende element som tar oppmerksomheten bort fra det som skjer. På behandlingsrommene kan man også se lapper som minner foreldrene på å legge vekk mobilen for å være til stede for barna.