Studentmiljøet er 80% utenfor universitetet

Plassert inn i alt fra store saler til små rom, med lyden fra rennende neser til lukten av søvn blandet med iskald energi drink finner du studentene. De fleste kunne tenkt seg en ekstra time eller to med søvn så de slipper å overdose seg på koffein eller for å forhindre den forkjølelsen som ligger og venter på at du skal slippe ned skuldrene. Forkjølelsen kan vente lenge fordi hva som forventes av unge studenter gir sjeldent slipp.

Ingen form for fravær er gyldig

Som de fleste vet så jobber man for å tjene til livets opphold, vi ønsker å leve behagelige liv uten bekymring og studenter er ikke et unntak. Som fulltidsstudenter stilles det krav at vi jobber med skole minst 40 timer i uken, like mye som en fulltidsjobb. Forskjellen er at studenter går i minus i slutten av måneden. I likhet med resten av Norge merker vi også det økonomiske utfordringene og uten hjelp fra foreldre eller andre inntektskilder som deltidsjobb overlever svært få på det lånekassen dekker. Økonomien til student er strammere enn Vedum i en kondomdrakt i Holmenkollbakken og studiestøtten har økt med 2530kr fra fjoråret. For de som ikke har økonomisk støtte fra foreldre eller andre steder utgjør ikke det mer enn et nytt hårstrå på hodet til en mann med hårtap.

Allmennheten vet hvordan økonomien kan fargelegge hverdagen og da hjelper det ikke for studentene at flere universiteter begynner med 80% oppmøteplikt. Her skiller journalistikk studiet hos Nord seg ut fra mengden. De har tatt i bruk appen NoA (Notice of Attendance) for å selv registrere oppmøte og den fungerer som noe du ser i arbeidslivet. Selve appen er ikke dum da den kutter ned tiden vi bruker på registrering. Bruken av den frarøver følelsen av selvbestemmelse over læringsmiljø.

Bruken av NOA for å registrere oppmøte er en form for modernisering på universitetet, men denne bidrar til å øke presset på studenter. Her forstår jeg ikke hvorfor Noa prioriteres over strømming og opptak av forelesninger, et verktøy som kan lette på presset til studenter.

NRK publiserte en nyhetssak om Mathilde (Melgård, 2022) som sier det er enklere å sitte hjemme fordi hun har vansker med å konsentrere seg i klasserommet og synes det er enklere å tilpasse studie etter jobb. Hun er en av mange som foretrekker å ta kontroll over sitt eget læringsmiljø. Ifølge NTNUs prorektor for utdanning Marit Reitan (Melgård, 2022), er det grunner som mangel på utstyr og en negativ påvirkning på studentmiljøet. Hvor positivt er det da å fjerne selvbestemmelse. Og man trenger tre ting for å strømme en forelesning, en mikrofon, et stativ og en telefon det er hva journalister ute i felten overlever med.

Timeplanen på NOA

Store deler av våre forelesninger består av lærere som viser til egne erfaringer og egen kunnskap om faget, men hvor dette må i større grad kobles opp mot teorien. Vi er kjempeheldige som har erfarne forelesere, men fokuset bør også være på at vi skal tilegne oss egen kunnskap og teori om faget de selv brenner for. Derfor kan video brukes for å heve nivået til lærere og studenter, muligheten for å finne fram og se noe flere ganger styrker kunnskapsnivået til begge parter. Studenter kan se opp igjen etter å ha lest mer av pensum og lærere kan reflektere over relevansen av hva de sier og se hva som engasjerer studenter.

Vi investerer mye tid i universitetet og mange ønsker å delta fysisk, men jeg vil ikke føle at jeg taper på dra i forelesninger det er ikke studenten sin feil at de velger og disponere tiden sin mer fornuftig, det er læreren som ikke har god nok forelesing til å trekke studenter inn i klasserommet og det burde ikke studentene straffes for.

Om argumentet er at forelesere vil ha diskusjon eller spørsmål i klasserommet er det etter min mening vagt. Teori er teori om du vil ha en diskusjon hvorfor ikke oppfordre til en time på slutten av uken for fokuset er mer på studentmiljø og hvor forelesere kan åpne gulvet for spørsmål eller diskusjon over ukens tematikk, der igjen er et godt argument til hvorfor opptak er gullverdt. Ingen bør gå inn i en debatt uten å ha gjort forarbeid, å kunne få muligheten til å formulere gode, reflektere spørsmål er mye bedre enn de ufokuserte spørsmålene som kommer i klasserom. Til slutt er ikke mitt mål er ikke å få et stempel av min emne-ansvarlig om at jeg kan jobbe som journalist, min motivasjon kommer fra å investere min tid hos universitetet for å fremme journalistikken og ha breie grunnlag i starten av mitt yrkesliv. Og da må universitetet være i fronten av moderne tenkning.