Nord universitet vil ikke uttale seg om flere studenter kan være i fare

ØVELSE ØVELSE ØVELSE 12:36 opplyste kommunikasjonsansvarlig om at det skal avholdes pressekonferanse på Nord universitet.

Kl. 13. 15 avholdt Nord universitet en pressekonferanse angående terrorfrykten som har oppstått på campus. Kommunikasjonssjef Andreas Førde og HMS-sjef Bjarte Toftaker var Nord universitet sine representanter:

Nord universitet melder om at de har gitt beskjed til sine studenter og ansatte om å forlate campus etter at en bil kjørte inn i en folkemengde. De ville ikke uttale seg om skadeomfanget av hendelsen, og refererte heller til informasjon som politiet har kommet ut meg. De bekreftet også at de ville legge ut mer informasjonen utover dagen på sine egne nettsider. De vil også opprette en informasjonstelefon for pårørende fire timer etter selve hendelsen inntraff.

Det meldes også om at Nord sitt samarbeid med både politiet og Bodø kommune har vært meget godt. I motsetning til det som ble sagt under pressekonferansen har Nettopp fått informasjon om at Bodø kommune ikke var informert om pressekonferansen. Det nektet Bjarte Toftaker for, og var klar på at kommunen var orientert om konferansen.

I tillegg til situasjonen som inntraff rundt kl. 10 i dag morges er to eller flere universitetsstudenter tatt som gisler i Sirina. Nord Universitet ville ikke bekrefte denne hendelsen, og henviste også her til politiet. Førde vil heller ikke gå ut med mer informasjon om det kan være flere av Nord sine studenter som kan være i fare.

Saken oppdateres.