Slik skal Svein- Erik (38) forvandle utestedet

Etter to intervjurunder og en grundig ansettelsesprosess ble det klart: Samfunnets nye, daglige leder er Svein-Erik Strandabø Olsen.

Han er 38 år, fra Åndalsnes og har utdannelse innen arrangementsledelse. Det har gitt mersmak nok til at han søkte seg til Bodø da jobben på Samfunnet ble lyst ut.

Nå starter han jobben med å videreutvikle studentsamfunnet på Mørkved.

– Det er opp til medlemmene hvordan samfunnet skal utvikles, men jeg kan utfordre tankesettet og skape nye muligheter, sier han til Avisa Nordland.

Kreativt

Han forteller at motivasjonen for å søke stillingen er de spennende oppgavene en slik jobb gir, hvor han kan bygge opp organisasjonen. Olsen sier han mener det er viktig med levende tilbud og studentersamfunn rundt om i landet, for å skape engasjement og for å gi studentene sjansen til å utfolde seg kreativt.

38-åringen har erfaring fra festivaler og organisasjonsliv fra før, i tillegg til utdannelse innen økonomi og ledelse.

Hva tror du blir de største utfordringene med jobben?

– Å få oversikt over alle muligheter som ligger i Samfunnet, og hva som har vært utfordrende tidligere. Min største utfordring er å bygge en sterk og god organisasjon i samarbeid med medlemmene og styret, i tillegg til at vi jobber mot å bli en enda bedre nabo for de rundt oss.

Kontroll på økonomien

Olsen følger for øvrig i fotsporene til Pål Lilleengen, som i fire år drev Samfunnet og var engasjert i utestedet siden 2008. Det har tidvis vært utfordrende å få til varige driftsformer for studentenes eget forsamlingshus.

For å ha kontroll over økonomien tenker Olsen det er viktig å ha oversikt over utgifter, planlagte prosjekter, og å gå gjennom budsjettrutinene for Samfunnet.

Per nå er det åpent for blant annet å brettspill tirsdager til torsdager, quiz på torsdagskvelden, i tillegg til at det enten er ordinært åpent eller arrangement fredag og lørdag.

– Vi driver med en idemyldring sammen med engasjerte studenter og andre studenter rundt hva mer vi kan gjøre av aktiviteter, men vi planlegger i alle fall å ha debatt, der vi ønsker å få en fast debattdag, kan Olsen avsløre.

Han legger også til at det blir viktig å bygge kompetanse innad i organisasjonen og i samarbeid med studentene å utvikle ulike typer aktiviteter.

Styreleder Emelie Johansen ved Samfunnet i Bodø har tidligere uttalt seg veldig positivt om ansettelsen:

Fornøyd styreleder: Samarbeide mellom styreleder Emelie Johansen og daglig leder blir lettere når Johansen er positiv til ansettelsen. Foto: Judith Åshild Løvgren Auestad

- Svein-Erik har en spennende bakgrunn fra flere organisasjoner, festivaler og har de siste to årene vært engasjert på heltid i studentdemokrati i Gjøvik og Trondheim. Han har en bachelor fra NTNU i Gjøvik innen økonomi, ledelse og bærekraft, hvor han skrev oppgave om kontinuerlige forbedringsprosesser.