Oppdatering fra hovedredningssentralen: - Situasjonen er intens og uoversiktlig

Øvelse - øvelse - øvelse: Sitasjonen er fortsatt kaotisk etter skipskollisjonen i Vestfjorden.

- Status nå er at det jobbes intenst på stedet for å redde liv og lokalisere savnede personer, samt evakuere skadede personer. Situasjonen er fortsatt intens og uoversiktilig, sier operativ redningsinspektør Rune Danielsen.

Etter skipskollisjonen er det meldt om om flere skadde i begge fartøy og brann i maskinrommet på MF Værøy. Passasjerantallet skal være 69 på ferga og 42 på hurtigbåten Fjordtind.

Det er en stor mengde utrykningsfartøy på stedet, kystvaktskipet Heimdal, redningsskøyta Leif Erik Simonsen, politibåt, to SAR-helikopter og et fly.

Brannpersonell er flydd ut med helikopter for å bidra til brannbekjempelse og evakuering.