Oss mot dem - utvikler vi oss egentlig i riktig retning?

Hadde en hvit etnisk nordmann gått med rastafletter på gata, hadde folk snudd seg. Hadde en nordmann med tydelig kulturell bakgrunn gått med de samme flettene, hadde ingen brydd seg.

- Når det kommer til rastafletter eller dreadlocks, går grensen for mange afrikanere på hvem som kan gå med det og ikke. Hvorfor er det sånn og hvor langt har vi egentlig kommet i utviklingen på at det ikke er oss mot dem?

Rastafletter/dreadlocks er løshår som flettes inn i ditt eget hår, og er en del av den afrikanske kulturen som kommer fra langt bak i tid. Mange velger å sette i fletter for å ha mer kontroll på håret, eller sånn som meg som hadde et ønske om lengre hår.

Hvorfor jeg har et behov for lengre hår, er et godt spørsmål som jeg har måttet gå noen runder med meg seg selv med. Jeg tror det er en blanding av det å vokse opp her i Norge, med en norsk familie og kun nordmenn rundt meg fra barnehagen og alle 13 årene på grunnskolen/videregående. Der de fleste jentene rundt meg har hatt langt hår, men også det at afroen som jeg egentlig har, er vanskelig og som regel mer tidskrevende å stelle.

Dreadlocks blir ofte forbundet med Jamaica og reggae der mange musikere er rastafarier med fletter som del av deres religion. Mange forbinder også frisyren med moderne rap, hardrock og heavy metal. De fleste som har dreads, er svarte, men hårmoten blir stadig mer populær også for hvite. Det er lettest å få laget dreadlocks i afrohår fordi det er tykt og krøller seg i små, tykke krøller.

Debatten den dag i dag handler mer om hvem som kan bruke disse flettene og ikke. Mørke har opp gjennom tidene blitt kalt det ene eller det andre når det kommer til disse flettene, og et spesielt kjent fenomen, er at de som går med de er såkalt "ghetto" - som de fleste forbinder med de som bor/er vokst opp i dårlige kår.

Men hvordan utvikler vi oss i riktig retning om kun folk med minoritetsbakgrunn får gå med flettene?

Black lives matter movement blussa for alvor opp igjen i mai/juni 2020, da afro-amerikaneren George Floyd ble kneblet av en politibetjent i Minneapolis i Minnesota, og senere døde av skadene. Kampen for svartes rettigheter ble større enn noen gang. Det ble også starten på en tid der alt skal være politisk korrekt, hele tiden. "Cancel"-kulturen kom inn for alvor, og jeg ser stadig flere og flere hvite personer på sosiale medier, bli "cancelled" eller hengt ut for nettopp dette med å gå med fletter.

Jeg synes til en viss grad vi utvikler oss i riktig retning og mener at alle mennesker uavhengig av kjønn, identitet, religion, etnisitet og hudfarge er like mye verdt og skal bli behandlet på lik måte.

Men jeg synes problematikken med "oss mot dem" også vokser, noe som skremmer meg.

Hvordan kan vi ville bevege oss vekk fra slaveritiden og raseskillet, om vi ikke tillater andre å få ta litt del i vår kultur? Jeg regner med at folk flest ikke er villig til å sitte flere timer for å bli fletta, kun for å narre eller håne kulturen. Jeg mener at det bare er fint at folk vil adoptere litt kultur fra oss, og at vi kan adoptere litt fra andre, om ikke er jeg redd vi fortsatt blir stuck i mentaliteten "oss mot dem".