Padel tar Bodø med storm

Padel
En av de raskest voksende idrettene i verden har nå også tatt Bodø med storm, daglig leder for Bodø padel forteller hvordan dette skjedde.
Guttetur til Spania

- Det hele startet med at vi dro på guttetur til Spania for en stund tilbake, og i Spania er jo padel en nærmest blitt en nasjonalsport. Vi spilte padel hver eneste dag. Litt senere på dagen dro vi på byen hvor vi satt i godt selskap. Etterhvert sitter vi rundt et bord og begynner å snakke om å åpne et padelsenter i Bodø. Sånn startet det hele sier en smilende Thomas Svendsen.

Mange arbeidstimer

- Det var mye jobb i starten, i lokalet vårt var det flere etasjeskiller så vi måtte fjerne 100 tonn med stål. Men det har vært mange gode hjelpere involvert, at vi fikk gjort så mye på tre uker er helt utrolig. Bare to uker før vi åpnet kom utstyr og banedekke, alt var klart til åpningen på oppstartsdatoen. De to første ukene var det jo ingen her men etter det har det tatt helt av. For å få ledig time nå må du booke minst en uke i forveien.

En folkesport

- I starten trodde folk at vi skulle starte et padlesenter, men nå tror jeg folk skjønner hva vi holder på med. Det som er så fint er jo at det har blitt en folkesport her i Bodø og jeg er så glad for at det er så mange studenter her for det var litt av formålet ved å starte denne hallen. Det er et for dårlig studenttilbud i Bodø til å være en middels stor by sier Svendsen som har drevet studentsamfunnet på nord universitet i flere år.

Flere planer frem mot våren

- Planen nå er å åpne flere padelsenter her i nord, vi har fire senter som er planlagt allerede. Neste uke skal vi åpne en hall med fire golfsimulatorer i nabobygget. Vi håper å tilby studentene her i byen flere muligheter og hobbyer og vi ser fram mot en lys vår.

Padel, eller padel tennis som noen kaller det tar verden med storm. Det er en racketsport som kombiner elementer fra squash og tennis. Banen er utformet med vegger som i squash, men med nett som i tennis. Poengsystemet er også likt som i tennis, så hvis du har spilt squash eller tennis før vil du raskt kjenne deg igjen.