Derfor brukte politiet flere timer før de informerte media

ØVELSE ØVELSE ØVELSE Politiet svarer på hvorfor de har vært så lite villige til å gi ut informasjon om terrorhendelsen på Nord universitet onsdag.

Onsdag morgen kjørte en bil inn i en folkemengde ved Nord universitet. Flere personer skal være skadd og det har også kommet en terrortrussel mot rådhuset i Bodø.

– Hvordan jobbet politiet på stedet da de ankom Nord universitet?

– Politiet sendte ut alle nødvendige ressurser til universitet. Vi er nå i gang med etterforskning og jobber på spreng for å finne ut av hvem som kan stå bak, og da pågripe gjerningsmennene, sier politiinspektør Stig Morten Løkkebakken i politiet i Nordland, til Nettopp.

– Har dere oversikt over skadde og døde?

– Foreløpig har vi ikke verifiserte tall på det. Vi kan bekrefte at det er skadde personer på stedet.

Hovedfokuset er å redde liv

Fra hendelsen ble kjent fredag morgen i 9-tiden, har politiet vært svært lite villige til å gi noe informasjon til lokale medier som Nettavisen Nettopp om hva som har foregått på Nord universitet.

Slik svarer de på hvorfor:

– Politiet må være bevisste på at vårt hovedfokus under slike hendelser først og fremst er å berge liv og helse, og å stanse nye hendelser. Så gir vi ut informasjon til media så fort vi har noe å gi ut, sier Løkkebakken.

Gisselsituasjon

Siste utvikling i saken er at to eller flere studenter skal være tatt som gissel av Sirina.

– På nåværende tidspunkt kan ikke vi ikke si noe om det. Det må Kripos eller andre fra UD svare på.